29 November 2010

Tips untuk flower girls

Salam

perlu ke flower girls ni?

terpulang.. ada yang suka pakai si budak kecik jadi dayang2 pengiring tapi ada jugak suka anak2 dara.. haha.. ada yg tak suka langsung ada apape yg menghalang laluan pengantin. ikut masing2 lah

saya tanya kawan lelaki, bridesmaid tu ape?

orang gaji pengantin kot.

(-_-")

harap bakal isteri dia nanti bersabarlah terangkan terms kawin2 ni.. haih~ direct translation betul!

pada saya, saya suka ada flower girls. sbb saya tahu tiap2 budak perempuan, kebanyakkannya mmg suka pakai cantik2, jalan sama2 pengantin. baju gown ala2 princess.. ada hairband cantik.. make up cantik.. jadi apa salahnya menggembirakan hati kanak2, kan? besar pahalanya membahagiakan kanak2..

ada je bridal house buat package masukkan sekali 2 orang flower girls.. kira sewa budak & baju budak sekali lah.. tapi saya suka flower girls dikalangan keluarga.. terpulang.. nak upah orang atau nak bergembira bersama ahli keluarga lakukan bersama.

bagi saya, maksimum 2 orang flower girls jalan seiring di red carpet, adalah paling cantik.. maksudnya berjalan beriringan berdua-dua lah.. kalau bilangan flower girls ada ganjil, biarlah yg ganjil tu jalan paling depan.

kalau boleh, flower girls yang berpasangan tu sama tinggi, memang cun!

kalau boleh lagi, flower girls jgn tinggi sangat. nnti tutup pengantin.. paras pinggang pengantin, paling sesuailah kot.. tak tutup bunga tangan dan muka pengantin.

nampak? inilah contoh tak baik.. hahaha.. si flower girls dahlah 2-2 org tak sama tinggi. yang berdiri depan saya tu pulak tinggi sampai nak tutup muka pengantin. so, kita ambik pengajaran dari sini ya..

utk baju, tak kisahlah.. ikut tema masing2lah.. ada yang suka flower girls pakai gown, ada yg suka lebih tradisional pakai baju kurung or kebaya.. tapi apape pun, tolonglah jangan men'seksi' kan kanak2 bagi pakai baju jarang.. atau mem'badut'kan mereka dgn baju warna warni.. atau men'jahanam'kan kecomelan semulajadi kanak2 dgn make-up tebal. mereka masih lagi kanak2, terlalu 'naif' utk dilakukan begitu.. lagipun, kecomelan semulajadikan lebih bagus..

itu je nak share.. nanti kalau2 saya ada lagi apape nak share, saya tulis ya.. tata..  

*sbnrnya ada je gmbr yg lebih cantik dari ni..ni gambar yg direject oleh OP..hehehe.. tapi sebab nak tunjukkan dgn lebih jelas apa yg saya maksudkan, terima jelah gambar 'parkinson' yang blur & malap ni..*

24 November 2010

tips bilik pengantin

Salam

pada saya, yang nikah & jamuan makan di masjid serta majlis di dewan, bilik pengantin TIDAKLAH PENTING.. betul.. buat apa? make-up nikah je kat rumah. sedangkan masa majlis di dewan, tetap jugak bersiap di bilik yg disediakan dkt dewan.

TAPI

bagi makcik2, nenek2 saudara, bilik pengantin adalah penting. kesimpulannya, bagi orang tua lah.. senang cakap.

tanya ibu, kenapa penting sgt nak berbilik pengantin ni?

ibu kata, mungkin sbb adat Melayu yg si lelaki akan bagi duit hantaran utk si perempuan. duit hantaran tau. bukan mas kahwin.. tu dah lain. biasanya zmn dulu duit hantaran pakai utk 'belanja hangus', maksudnya utk dibuat belanja kenduri lah.. beli ayam, lembu, beras.. yg tu lah..

dan sbb adat Melayu jugak,

orang memberi, kita merasa
orang berbudi, kita berbahasa

jadi utk 'berbudi bahasa', ibubapa si perempuan biasanya akan sediakan bilik pengantin yg indah sbgai simbolik menerima kedatangan menantu dgn gembira, yg akan jaga & bimbing anak perempuan mereka nnt. sebagai tanda utk menyatakan bahawa ibubapa si lelaki tak payah risau sbb seluruh keluarga si perempuan akan melayan si lelaki mcm anak mereka sendiri.

dan, si lelaki dah tunjukkan komitmen sediakan duit hantaran banyak2, takkanlah lepas nikah kau nak bagi dia tidur dgn bini dia dlm bilik buruk mcm reban ayam.. setakat hiaskan sikit takkan tak mampu kot. mcm tulah kira2nya dalam bahasa pasar & kasarnya.

jadi, saya ikutkan aja..  google cari idea dan hasilnya..


apa yg saya fikirkan sepanjang proses jadikan bilik ini sebagai bilik pengantin

1. bilik ini kecil je, jadi ruang terhad. so, saya hanya beli 3 unit perabot je. katil, almari sliding door utk jimatkan ruang & chest drawer

2. saya tak beli almari solek pasal dlm almari sliding door tu dah ada sekali almari solek. kalau tak puas hati jugak, beli cermin panjang, lekat kat dinding. puas hati nak tgk 1 badan bila bersiap nnt.

3. utk jimat, saya tak ambik pakej yg biasa ditawar oleh kedai perabot. dan, saya tak pergi kedai perabot yg byk branch mcm cavenzi ke, court mammont ke, lorenzo ke. saya pergi kedai perabot cina depan rumah je.. sbb kedai takde branch ni biasanya senang nak tawar menawar.

4. kalau boleh, pilihlah perabot yg boleh pakai lama & praktikal. saya pilih perabot color gelap pasal tahu dah kawin nnt takde masa nak lap selalu perabot supaya kekal putih bersih..

5. bedside table bukanlah sesuatu yg wajib ada. jadi kalau ruang terhad, tak dpt masukkan bedside table, jgn sedih. saya gantikan bedside table dgn chest drawer sbb mmg teringin nak letak lampu tidur ala inggeris tu dlm bilik pengantin.

6. jgn penuhkan bilik pengantin dgn barang2 tak releven mcm kotak doorgift lah, kotak bunga telur lah.. walaupun kotak2 tu semua mmg utk majlis kamu. kalau boleh, tumpanglah kat bilik lain yg ada dlm rumah tu. bilik pengantin mesti bilik paling kemas & cantik. bukan bilik stor barang kenduri kawin.

7. pilihlah cadar dari jenis cotton. tak perlu membazir beli cadar satin kilat2 bersinar2 dgn rambu ramba segala. nnt nak tidur kamu jugak yg miang.. haha.. paling baik, beli cadar 100% cotton yg plain *baru ada mood mcm bilik pengantin*, dan 350 treads count. barulah basuh tak berbulu. boleh pakai lama. tidur pun sejuk je cadar. takpe mahal sikit, tapi berbaloi pakai sampai beranak pinak.

8. cadar tak semestinya putih. asalkan plain je, dah cukup. pasal kalau putih suci pun sayang nak tidur. sebab bersih sangat! haha..

9. sediakan haruman/ air freshener. tak sedaplah bilik pengantin bau kedai perabot.. haha.. saya beli aromaterapi oil & burner. pasang dari malam sebelum majlis. tapi tetap jugak letak air freshener bau lavender. nak letak bunga rampai pun boleh.. baru ada feel nak kawin..

itu je lah kot setakat ni yg saya ingat utk di sharekan bersama.. nnt ada lagi, saya sharekan..

nah, tgk post dulu2 pasal bilik pengantin ni..

22 November 2010

remeh : mangkuk tingkat

Salam

bila dah terpatri ikatan perkahwinan, maka dgn rasminya kita bukan sahaja mengahwini seorang lelaki. tapi kita mengahwini seluruh hidupnya. termasuk yg ada disekelilingnya. keluarga, kerjaya, sahabat handai, kelebihan & kekurangan diri. semua lah.

biasannya kita akan sediakan goodies special utk rombongan pihak sebelah, kan? terpulanglah pada masing2 nak bagi apa.

majlis kami dulu, saya bagi kek, puding, cookies dan air mineral yg diletakkan didalam paper bag utk setiap ahli rombongan. sebagai bekalan sebab mereka dtg satu bas. jadi dlm perjalanan pulang, bolehlah buat kudap2. saya juga bagi cenderahati utk dibuat kenangan memandangkan makanan tu nanti selamat masuk perut & dihadamkan. jadi saya bagi sabun wangi ini.

  

Sabun wangi ini adalah hasil DIY. boleh refer kat bahagian DIY sebelah kanan anda.. cewah.. oh ya, kalau nak tempah, boleh. Mak Uda saya ambik tempahan sabun wangi ini. sila email saya ya kalau berkenan..

tapi utk keluarga mertua, saya sediakan mangkuk tingkat.. a'ah, mangkuk tingkat. diisi dgn nasi minyak dan lauk pauk kenduri yang dah diasingkan awal2 lagi.  

abang ipar saya bersama mangkuk tingkat di tangan kirinya keluar dari dewan..

ini apa yg kami dapat hasil dari post-moterm majlis saya dulu. untuk majlis akan dtg *utk adik2 saya lah*, kami akan order extra 50 pax khas utk rombongan pihak sebelah dan 50 pax lagi khas utk orang pangkal/penanggah bungkus bawa pulang.dah siap asingkan awal2. bukannya dah habis kenduri baru bungkus. tu sisa namanya.

masa majlis saya dulu, Alhamdulillah, makanan semuanya cukup dan habis bila majlis selesai. ramai yg puji caterer tu pandai masak. sedap. ramai yg tambah 2 kali. adik saya sendiri perasan ramai yg makan bertambah. ada seorang jiran bagitau mak saya dia menyesal pasal dia ambik nasi sikit je. dia takut tak sedap sbb biasanya lauk orang kawin biasa-biasa je rasanya. sekali makan, kena dgn tekak dia. nak tambah segan. walaupun dia sendiri nampak ramai yg bertambah.

jadinya, selesai majlis, makanan pun habis. senang tu mmg senanglah pasal tak membazir & tak perlu nak bawak balik. tapi kalau ada yg dibungkus2, boleh bagi saudara mara bawak balik. kami sendiri pun boleh makan lagi utk dinner lepas kenduri, kan?

tapi saya memang puas hatilah dgn service dari caterer. kalau nak tahu, bantal nikah saya guna kat masjid masa akad nikah tu, caterer tu bagi pinjam free.. takyah bayar sewa.. kalau kat bridal house yg saya ambik tu, dia charge RM50 utk sepasang kalau tak silap.. save RM 50..

Jadi, apa yg kamu bekalkan pada keluarga mertua?

19 November 2010

Hi-Tea Party

Salam

dalam merealisasikan kerja kawin, mesti ramai yang sudi menghulurkan bantuan. walaupun sekarang banyak dah pakai khidmat caterer & agak kurang dah aktiviti rewang gotong royong memasak utk kenduri, tapi masih lagi kan ada rewang. tapi bukan memasaklah. rewang kerja2 ringan macam packing goodies, bunga telur & macam2 lagilah.

biasanya mereka ini terdiri dari saudara mara & jiran tetangga lah. sebagai pengantin memanglah kita amat berterima kasih pada mereka semua. tak terbalas rasanya pertolongan yg diberikan. tak salah juga kalau kita nak berikan sedikit penghargaan untuk mereka kan? yelah penat2 tolong jayakan majlis kita..

macam mana kamu menunjukkan penghargaan pada mereka?

berkunjung je rumah saudara mara secara personal selepas berkahwin adalah adat biasa. ini dah cukup untuk menghiburkan hati & menunjukkan penghargaan serta penghormatan kita memperkenalkan ahli keluarga baru. biasanya bawalah sedikit buah tangan kan. parents i begitu excited kalau ada cousin2 yg baru kawin bertandang ke rumah. "pengantin nak datang".. sibuklah masak2 padahal yg dtgnye berdua je pun=)

ada jugak yg sponsor baju utk dipakai semasa majlis. secara personal, saya tak gemar nak sponsor baju kemudian suruh pakai masa majlis. biar nampak seragam. bosanlah dtg majlis kahwin kena paksa pakai baju yg disediakan. ape salahnya beri kebebasan pada tetamu nak pakai baju ape kan?


macam masa majlis saya dulu. ada jugak yg suggest dayang2 pembawa hantaran ni pakai baju sama. kiranya saya sponsor kainlah utk dibuat baju. baru nampak cantik seragam je. disebabkan saya sendiri tak suka dipaksa utk pakai baju yg disediakan, jadi buat apa saya nak paksa orang lain buat apa yg saya tak suka kan? kalau flower girl tu, ok lah. kalau dayang2 ni saya upah orang, bolehlah paksa pakai baju sama. kita dah sewa khidmat dia. 

ini sbb dah cousin2 sukarela nak bawakkan hantaran, jadi mcm tak sampai hati nak paksa pakai baju seragam. cantik kan subjektif. mane tahu dah siap2 beli kain utk bagi buat baju, kita rasa cantik, tapi orang yg terpaksa pakai tu rasa kurang cantik..tak syoklah mcm tu.

ni personal thought je tau. jgn terasa hati. sebab ada jugak yg suka bila pengantin sponsor baju. dpt baju free!=) 


corsage/ rozek.. selitkan RM pada corsage pun ok jugak. tapi kadang2 kurang enak dengar cik kiah & cik bedah bergosip pasal nilai RM pada corsage. jadi saya tak letak langsung RM pada corsage. bukan sebab kedekut. cukuplah corsage tu disisipkan pada baju utk beritahu tetamu bahawa inilah orang yg anda boleh harapkan utk bertanya/ minta pertolongan sepanjang majlis sbb mereka telah diberi briefing semasa makan pangkal sebelum bermulanya majlis.

jadi, diringkaskan cerita, saya membuat satu lagi majlis utk mereka2 yg banyak membantu. ya, Majlis Penghargaan.  satu majlis yg mereka hanya perlu dtg, makan, bersantai, berbual2 saja. dah tak perlu berpeluh ketiak jaga perjalanan majlis.

concept majlis ni adalah hi-tea. bertempat di sebuah restoran yang telah di booking awal2 lagi.

Venue : Hornbill Restoran & Kafe, Taman Burung Kuala Lumpur
Date  : 17 Januari 2010 *seminggu selepas Majlis Bertandang*

 from Incik Asben

 my turn..
ucapan dari kedua-dua pengantin. sebenarnya kami plan utk shoot post wedding pada pagi hari yg sama sebelum majlis Hi-Tea ni. sebab majlis pukul 3 ptg. jadi sempatlah..lagipun parent saya ada jemputan anak jiran kawin pada hari tu. kena jugaklah jengahkan muka kan. silaturrahim tu haruslah dieratkan. dosa besar putuskan silaturrahim! Nauzulbillah..

tapi pagi2 lepas subuh, dpt call dari kampung, my MIL kena strok & masuk hospital. jadi terus je sarung baju ape yg ada, pecut pergi Hospital Slim River. pukul 4 ptg baru sampai KL balik. jadi mcm malas & xde mood nak tukar baju, terus pergi restoran.. lepas majlis, kami pulang ke hospital semula..

kami booked utk 60 pax. 10 pax dikhaskan utk pihak lelaki. just family Incik Asben & 4 orang kampung. yg lain semua saudara mara saya yg banyak membantu. pilih restoran yg special sikit.. tapi sebab family Incik Asben takdpt dtg, jadi yg ada hanyalah family saya sahaja.

majlis bermula pada jam 3 petang. tapi kami sampai kul 4. sebelum kami sampai, ada majlis sambutan hari jadi ibu saya. surprise. sebab semua ni maklong saya yg plan. jadi sambut 2 hari lebih awal sbb birthday ibu saya sepatutnya 19 Januari.




dan utk Majlis Penghargaan ini, saya bagi mini sejadah. mula2 ingatkan nak bagi kain pelekat utk pakcik & kain batik utk makcik. tapi mcm susah nak kira berapa nak kena beli kain pelekat & kain batik.. fikir2 baik bagi something yg memang dua-dua jantina boleh pakai. jadi beli mini sejadah ni. awal2 dah beli, ikat riben siap2, simpan utk majlis ni. tinggal nak beli paper bag. ingatkan nak beli pagi tu, sekali dah ada hal emergency kat kampung, terus lupa nak beli paper bag.. haha..ibu nak bising pun tak sampai hati kot.. kalau tak mesti kena tembak buat kerja last minit!





ramai ingat majlis Hi-Tea ni company saya tanggung. tak! boss saya just bagi extra good service je.. chinese kalau bab business ni, faham2 je lah ye..
bagi kami sekeluarga, tak kisah nak keluarkan ribu RM asalkan perkara tu tak membazir & gembirakan orang.

sedikit ringkasan aturcara Majlis Penghargaan

1. ketibaan tuan rumah. ye, tuan rumah kena sampai dulu termasuk pengantin. pasal sekarang ni, pengantin nak meraikan dan menghargai orang2 pangkal. dulu masa kawin, orang pangkal tunggu pengantin, sekarang kena terbalik. *tapi kami berdua ada emergency case. jadi wakilkan ibu abah & adik2 utk sambut tetamu*

2. ketibaan tetamu

3. bacaan doa utk memulakan majlis & mohon majlis diberkati.

4. ucapan mak ayah pengantin. *diselitkan sekali sambutan birthday utk ibu. maklong tolong belikan cake. saya tak sempat nak beli. kira surprise utk ibu lah*

5. akhiri ucapan dgn menjemput tetamu nikmati hidangan makanan.

6. bila tetamu dah nak habis makan,mulakan ucapan dari kedua-dua pengantin. spontan gila masa ni.. nasib agak dah biasa berucap depan orang ramai. kami tak sempat buat teks ucapan..kalau kamu nak selitkan ucapan dari tetamu pun boleh.. kot2 ada lagi nak bagi cadangan or pendapat ke walaupun dah lepas sesi post moterm..

7. bacaan doa dari pengantin lelaki. lebih kepada menyatakan kesyukuran atas kelancaran majlis dan mohon keberkatan serta keselamatan.

8. aktiviti bebas.

tulah sedikit sebanyak pasal majlis ni. rasa ganjil sikit pasal selalunya tolong buatkan majlis utk customer. kali ni kita pulak yg jadi customer.. hehehe...

16 November 2010

tips pilih pengapit

Salam

Pengapit – selalunya kita akan pilih sahabat baik kita jadi pengapit. Ada jugak yang mintak adik jadi pengapit. Jarang mintak kakak jadi pengapit.

Tapi apape pun, mesti nak MUDA BELIA REMAJA.

Kepercayaan orang lama

Kalau pengapit tu anak dara, nnt ‘berat’ jodoh.

Kalau boleh pengapit biarlah orang yg ada ‘ilmu pendinding’. Pasal zaman dulu2 selalu sgt org menghantar ‘barang’ ditujukan ke pengantin. Jadi pengapit mesti jadi bodyguard zahir & batin utk pengantin. Ni zaman dululah. Zmn sekarang ada lagi ke orang pakai bomoh2 nak rosakkan pengantin?

Apape pun, bagi saya, pengapit mestilah

1. Seorang yang tahu perjalanan majlis dari awal sampai akhir
2. Sentiasa alert dgn hal2 yg tak dijangka. tolong cover utk pengantin.
3. Faham diri pengantin
4. Biar pengantin nampak lebih cantik dari diri dia sendiri. letih weh, kalau pengapit asyik dok lap peluh sendiri, kipas diri sendiri, jaga baju sendiri, pengantin terbiar! Org nak tgk pengantin ke pengapit?
5. Seorang yang tak tarik perhatian org. biar focus semua kat pengantin sorang je.

Penampilan,

1. Kalau boleh lebih kurang sama tinggi dgn pengantin. Kalau boleh.. tak boleh, takpe..
2. Tak boleh lagi cun/handsome dari pengantin. nnt orang asyik tgk dia je, tak tgk kita! haha.. ok x tips ni?
3. Baju tak boleh sama color dgn pengantin. penting : pasal saya tgk gambar saya, pengapit pakai baju color hampir sama dgn saya, tak naik. Kalau contra sikit, mesti cun!
4. kalau boleh elakkan pengapit pakai color putih pasal kebiasaannya pengantin sinonim dgn putih. Takut org salah anggap.

Majlis kami

Pengapit utk saya, saya pilih. Untuk pengantin lelaki, dia pilih sendiri.

Nikah

Maklong saya yg jadi pengapit masa dlm masjid. Yeah,sbb saya nak seorang yg dah ada pengalaman & kuat utk saya bergantung emosi waktu itu. Taknak bebankan ibu saya yg pastinya emosi beliau pun sama ‘hebat’ mcm saya waktu tu. Tapi ibu tetap ada sama dengan saya.

Pengapit kena make sure pengantin sentiasa anggun..ok? 

tiga beradik. dari kiri, maklong, ibu saya & makngah saya.

Photographers salah anggap adik lelaki saya sbgai pengantin lelaki pasal dia pakai baju putih mcm nak menikah sama!

Sebenarnya tak byk sgt pun tugas pengapit masa ni. Duduk je dlm masjid.

Majlis Bersanding

Makcik saya yang muda 4 tahun dari saya yg jadi pengapit. Dia dah biasa jadi pengapit dan sgt pro jaga pengantin. dia tahu dimana dia patut berdiri, bila patut tolong pegangkan bunga tangan, mcm mana nak kipas dgn baik, jaga veil, jaga kain, mcm2 lah.

 nasib ada dia. kalau tak ada jugak pengantin jatuh terpijak kain sendiri.. hehe..

kanak2 sebenarnya paling happy kalau majlis kawin. nk jadi flower girls la, nak bwk bunga manggar lah, nak tolong bagi doorgift lah.. dah siap pengantin berarak masuk, ramai2 cabut bunga manggar buat pedang main lawan2 (-_-")

pengapit saya jugak pandai kawal flower girls dua orang tu jgn over. Hahaha..kanak2 kalau dah excited, atas pelamin pun nak bertekak tau. Berebut2 nak bagi bunga telur padahal dah pesan bagi gilir2 ikut turn biar seimbang kiri kanan bunga telur.

ingat! pengantin tak boleh marah2.. nanti tak ayu lah.. jadi wakilkan pengapit je utk marah.. kan pengapit kena faham diri pengantin..hehehe

Majlis bertandang.

Pengapit yg sama masa bersanding. Takyahlah tukar2 orang. Leceh.

pengapit alert! bende kecik lekat kat veil pun boleh nampak.. haha.. takut bridal house marah i lah tu kotorkan veil.. 

dah, itu je nak share.. kalau ada nak tambah, sila kan..

15 November 2010

remeh : alas perut

Salam

Kebiasaanya, rombongan pihak sebelah mestilah dah breakfast awal2 sebelum bertolak ke majlis kamu. tapi tak mustahil kalau2 mereka akan rasa lapar. lagi2 kalau tentatif kamu adalah bersanding dahulu kemudian baru makan beradab. lagilah lapar.

penting : mungkin boleh sediakan kawasan utk rombongan rehat2 kalau tersampai awal. biasanya orang tumpang surau berdekatan. kalau majlis di dewan, pasti ada bilik khas, kan? sediakan utk rombongan pihak sebelah.

lebih moleklah kiranya rombongan pihak sebelah masuk ke dewan/rumah mengiringi perarakan masuk pengantin. baru nampak meriah sikit. jadinya kami sediakan kudap2 sebagai alas perut utk rombongan pihak sebelah.

ini adalah apartment yang ada kat Institut Perguruan tu. tempat cikgu2 duduk bila berkursus. ada 3bilik siap ruang tamu dan dapur. kami panggil Rumah ERT. agak selesa utk bersiap & tempatkan rombongan Incik Asben jika mereka sampai lebih awal. nampak tak meja makan yg kat luar bilik tu, semua yg kat atas meja tu lah makanan utk rombongan pihak sebelah.

sbnrnya memang dah jangka rombongan pihak sebelah akan sampai lebih awal. kami sediakan curry puff, sardine puff dan air teh panas/air sejuk utk rombongan rehat2 & alas perut sementara tunggu pukul 1.30ptg utk perarakan masuk.

nampak mcm remeh. tapi penting sbnrnya sbb pernah merasa kelaparan masa menjadi rombongan pihak sebelah bagi majlis2 kahwin sepupu2 lain. lagi2 kalau janji pukul 1.30ptg bersanding, pukul 2 masih belum dpt green lite utk berarak. dahlah lewat, bukan boleh terus makan. kene tunggu pengantin bersanding, ucapan, doa, tepung tawar bagai, baru dijemput makan. pengsan!


masa majlis bertandang, pihak keluarga Incik Asben pun memberikan layanan yang sama seperti layanan yang kami berikan masa majlis dipihak kami. tumpang rumah jiran selang beberapa rumah dari rumah Incik Asben. menu alas perut masa ni ialah karipap, pau, biskut dan air sirap.

tak salah apa saja kekurangan dalam majlis orang lain yg kita sendiri nmpak atau rasa, kita jadikan sebagai panduan utk menjadikan majlis kita sendiri lebih baik,kan?

11 November 2010

remeh : makan pangkal

Salam

Makan Pangkal

Ape bende ni?

Mula2 kena tau orang pangkal iaitu orang yg tau hujung pangkal majlis. Ok, sorry, ayat terbelit sikit.

Senang2 penanggahlah. Orang yg dapat corsage/rozek tu. Jadinya makan pangkal ialah acara orang pangkal makan.

Sebab

Sepanjang majlis berlangsung, orang pangkal ada tugas masing2. Jadinya takut mereka tak berkesempatan utk makan semasa majlis berlangsung. Jadi, lebih elok kiranya kita beri penghormatan pada orang pangkal utk makan terlebih dahulu.

Biasanya majlis akan bermula pada jam 12 tengahari. Tetamu pun akan mulai dtg pada jam 12 tghari. Seeloknya makan pangkal diadakan dalam jam 11pagi atau 11.30 pagi. Barulah kenyang orang pangkal nak menjalankan tugaskan?

Majlis kami.

8 pagi – 

dah terpacak kat dewan. Kerja2 dah 90% siap. Tinggal letak bunga dalam pasu buluh utk table centerpiece. Tak banyak kerja nak buat. Just tunggu caterer setup buffet line.

9 pagi – 

orang pangkal dah start dtg. Orang pangkal saya semuanya makcik2, pakcik2 dan cousins saya.

11 pagi – 

-Ucapan dari abah saya selaku tuan rumah. Nyatakan terima kasih atas kesudian membantu dlm majlis ini, -nyatakan harapan agar majlis berlangsung dgn lancar.
-Bacaan doa agar majlis diberkati dan berjalan lancar.
-Pengantin dah hilang pergi rumah ERT utk bersiap.

11.15 pagi –

Makan pangkal. Masa ni patut bagi doorgift siap2 kat orang pangkal. majlis kami, saya dapat feedback doorgift tak diberi masa ni..=( bukan lupa. tapi pengantin dah takde dlm dewan, jadi tak boleh nak make sure semua ikut planned. mungkin adik saya lupa pesan saya. *next majlis kena INGAT! noted*

12 tghari –
Majlis bermula.

1.30 tghari –

Ketibaan pengantin

4.00 ptg –

-Majlis berakhir. Tapi still ada lagi tetamu yg dtg. Jadi lebih kurang pukul 4 lebih, baru semua tetamu balik & yg tinggal hanya orang pangkal.
-Post moterm mengenai majlis bermula.

4.30 ptg –

Kemas dewan.

7.00 ptg –

-Home sweet home
-Orang pangkal lepak2 kat rumah sambil bercerita2 & tolong angkat hadiah sampai dpn pintu rumah!.

10 November 2010

remeh : akad serah hantaran

Salam

Penyambut hantaran

Selalu orang lupa pasal penyambut hantaran. Yang selalu orang ingat penyambut tetamu atau pembawa hantaran.

Apa tugas penyambut hantaran?

Sebagai wakil tuan rumah untuk menyerahkan hantaran dari pihak pengantin lelaki/perempuan kepada pihak sebelah pengantin lelaki/perempuan.

Penting sangat ke?

Sebagai Melayu dan sebagai orang beradab, mesti kita malu nak ambik barangan tanpa sesiapa mempersilakan dulu. Walaupun semua sedia maklum hantaran tu memang akan bertukar tangan akhirnya. Tapi lebih molek jika diserahkan dgn elok. Sedangkan nak ambik anak dara orang pun dgn lafaz akad nikah, jadi nak ambik hantaran pun mesti ada akad nya,kan?

Contohnya, 

Kalau hantaran diberikan semasa majlis nikah, dah elok2 display hantaran cantik2, sebelah menyebelah, takkan nak biar je sampai ke sudah.. habis majlis, masing2 angkat sendiri2 hantaran tu.

Eloknya sediakan seorang sebagai wakil tuan rumah. Eloklah yg tua sikit. Lelaki. Lepas majlis batal wudhuk, sarung cincin, gelang or rantai depan deretan hantaran tu, wakil penyambut hantaran dari pihak lelaki bolehlah melakukan upacara menyerah hantaran.

Ayat simple2 je mcm,

“saya diwakilkan oleh pihak pengantin lelaki utk menyerahkan *berapa* bekas dulang hantaran ini sebagai hadiah utk pengantin perempuan sekeluarga. Juga sebagai symbol tali persaudaraan yg baru terjalin hari ini. sudikanlah kiranya pihak pengantin perempuan menerimanya”

Dibalas,

“saya diwakilkan oleh pihak pengantin perempuan, berbesar hati menerima pemberian *berapa* bekas dulang hantaran ini.jutaan terima kasih diucapkan. dan sudilah kiranya pihak sebelah sana menerima *berapa* bekas dulang hantaran dari pihak kami”
Majlis kami

Masa majlis kami dulu hantaran dari pihak lelaki diberi semasa majlis bersanding.

Depan pintu dewan/pintu gerbang/arch. Pengantin perempuan di dalam depan dewan, pengantin lelaki kat luar depan pintu dewan. Paklong sebelah Incik Asben wakil pihak keluarganya utk bacakan pantun. Sebelah saya pulak, wakilkan paklang.

Berbalas pantun. Pantun semua disediakan oleh paklang saya. Jadi saya takde copy nak share kat sini. Wakil family Incik Asben just baca je pantun yg dah disediakan oleh paklang saya & diberi awal2 sebelum majlis.

Penting : sediakan pentun utk kedua-dua belah pihak jika merancang nak berbalas pantun. Jgn syok sendiri nak jual pantun tanpa jawapan. Nnt memalukan pihak sebelah sana. Tak elok.

Yg saya ingat semuanya berkisar mengalu-alukan kedatangan rombongan pengantin lelaki. Lepas tu saya bersalaman dgn suami & bergandingan tangan.

Masa ni baru masuk pantun serahkan hantaran.

Dan balasan hantaran dari pihak perempuan akan diberikan semasa Majlis Bertandang minggu hadapannya. Semuanya dinyatakan secara berpantun.

Lepas tu, Maklang saya, selaku wakil keluarga kami menyambut hantaran satu persatu & pass kan kepada sepupu2 saya sebagai dayang2 pembawa hantaran.

Susunan berarak masuk:

1. Dayang pembawa hantaran. Kalau ada sirih junjung, ia patut dibarisan paling depan sbb sirih junjung adalah simbolik sebagai ‘kepala’ hantaran mengikut adat Melayu.

2. Flower Girls. Flower girls saya dgn ayunya taburkan bunga rampai sepanjang berarak masuk.

3. Pengantin. Penting : pastikan ada jarak yg sesuai dari flower girls kat depan. Pasal nanti OP susah nak ambik gambar pengantin berarak. Mcm saya (-_-“)

4. Pengapit. Suruh pengapit jalan belakang pengantin. Kalau sebelah, semak.

5. Rombongan keluarga pengantin lelaki.

6. Kumpulan kompang. Kalau ada. Saya takde kompang. Pasal semua sepupu2 saya mengiringi kami dgn bacaan selawat. Semua sepupu lelaki bergabung membaca selawat. Xperlu kaset/CD. Mantap! 

rujuk sini dan sini
  
DeepInsideMyHeart : pernah kami pergi majlis kahwin. Penat gile menatang dulang hantaran nak bagi pihak perempuan. Tak tau nak letak mane, bagi kat sape. Pihak sebelah sana semua buat don’t know je. Mcm tak pandang je keluarga kami dtg jauh2. Sampai dah beranak 2 pun, makcik2 saya stil ingat kejadian tu.

07 November 2010

idea tema purple..

Salam

belek2 gambar dlm laptop sekali baru teringat last time saya ada share idea buat kad kawin jadi calender. pakai gambar pre wedding. kat sini.

sekarang saya share majlisnye ye.. kami sekeluarga dtg agak lewat sikit.


pengantin.. photographers ramai gile.. saya pun menyelit2 je nak ambik gambar ni. dah ala ala artis dah.. sekali snap, memancar2 flash sbb camera byk.. dah kata photographers ramai kan?




meja santapan.. purple jugak.. kesimpulannya majlis ni mmg berjaya menyerlahkan kecantikan color purple dari pelbagai ton.


ini kek kahwin.. pengantin just potong sikit je utk bergambar, lepas tu semua tetamu boleh ambik cupcakes seorang 10 bijik.. hahaha.. 10 bijik sbb cupcakes byk gile.. asal kurang je, waiter tambah.. kurang je tambah lagi.. dah mcm free flow lah.. best.. puas tetamu makan.. taklah meleleh air liur tgk kek pengantin cantik2 taknak bagi tetamu makan kan?


ini pulak centerpiece. yg uniknya setiap table ada flower stand mcm ni just flower arrangement dan jenis bunga yg dipakai utk setiap meja adalah berlainan.. taklah kaku je.. tiap2 meja sama je flower arrangement, kan? bosan.. tapi tetaplah bunga mesti color purple..

tu je nak share.. sorry cerita agak basi sikit..

03 November 2010

Tips Hubungan Jarak Jauh

Salam

Saya dan Incik Asben kenal masa zaman Matriks. back to 2002-2003. class yang sama. 2Hayat7. dia ketua class tutorial saya.

masing2 sambung belajar kat universiti berasingan yang jaraknya terpisah oleh lautan! tapi still keep in touch melalui telefon & SMS.. jumpa? dating? takdak.

kawan2 semua perli dgn yakinnya hubungan kami tak ke mana sbb faktor jarak.

habis belajar, masing2 dapat kerja. Incik Asben dapat kerja yg menuntut beliau tinggal jauh dikawasan terpencil.. line telefon, takde. internet? jgn mimpi.. jadi berhubung bila Incik Asben keluar mencari kawasan yg ada line. sekali terus ajak kawin. yelah, jomlah kawin.. dah kerja, apa nak tunggu lagi..orang kata jarang dating atau berjumpa ni boleh kurang dosa, tapi maksiat hati tetap adakan?

buat persiapan pertunangan waktu Incik Asben dalam latihan Out Bound School. Handphone tak dibenarkan selama sebulan tanpa khabar berita. debar dihati Tuhan jelah yang tahu.. selalu terbayang mcm cerita Hindustan dgn citer Indonesia yg suka sgt buat scene hilang ingatan. tiba2 lelaki yang janji nak kawin dgn kita,hilang ingatan.. tak kenal siapa kita & tiba bawak balik perempuan lain sbb tu girlfriend yg dia ingat.. hahaha..sangat terpengaruh dgn drama luar..

begitu jugak masa sibuk buat persiapan kahwin, Incik Asben tetap jauh di Pahang sana.. kawasan terpencil lagi sekali takde line. kene panjat bukit baru dapat call. jadi, kehulu kehilir buat persiapan kahwin bukan dgn tunang. hanya persiapan yg memerlukan beliau ada je kami buat bersama macam fitting baju contohnya.

Jadi kawan2 yang tak yakin dgn hubungan kami, tiba2 rasa kagum. “eh, kawin jugak korang ye”. “ape tips yang korang amalkan?” .. “boleh share tips2 utk hubungan jarak jauh”

Nah, ambik tips ni..

JANGAN AMALKAN SEBARANG TIPS

Betul ni. Tak tipu lah.. sebab dgn mengamalkan sebarang tips, buat hidup kita rasa terkongkong. Dalam bab hati & perasaan ni, mane boleh kongkong.. mane boleh paksa.. semua pun datang dari diri sendiri.. so, jadilah diri sendiri.. =)

01 November 2010

DIY telekung hantaran

Salam

hari ini kita akan belajar cara melipat telekung untuk dijadikan hantaran *dah mcm rancangan memasak pulak*

hantaran telekung ni saya gubah dulu then baru bagi kat Incik Tunang. sebab Incik Tunang kata beliau takde kepakaran utk lipat telekung mcm saya nak. kalau lipat empat segi biasa letak dalam kotak, pandailah..

jom kita share sama2 cara-cara nak lipat telekung utk jadi lebih menarik & tidak membosankan mata yang memandang.

1. ambik sekeping kad manila. ala, bekas kotak susu or cornflakes pun boleh, janji agak keras sedikit.

2. potong membentuk kelopak bunga. gamkan dengan dawai dibahagian tengah supaya senang utk kita lenturkan kelopak bunga tu nanti.

3. buat sebanyak 5 helai. kelopak bungakan ada 5. ambik kertas minyak & bunjutkan macam gambar dibawah. ini utk bahagian tengah bunga nanti.


4. telekung ada dua bahagian kan? satu bahagian atas yg menutup kepala labuh hingga ke lutut & satu bahagian lagi ialah kain utk tutup bahagian pinggang labuh menutup seluruh bahagian kaki. kita ambik bahagian atas dulu.

5. ambik hujung bahagian atas. ala yang biasa kalau kita pakai telekung, bahagian kain yg hujung dekat lutut kita tu..

6. balut kepingan kelopak bunga yang kita dah buat tadi. ikatkan dengan kemas pakai benang. ulang sampai cukup 5 kelopak. dan yang bunjut pun diikat sama.



7. Dah siap semua, cantumkan membentuk sekuntum bunga. pandai2lah susun & ikat dengan kemas. ikat pakai benang je..




8. buatlah lagi beberapa kuntum bunga pakai step yang sama. ingat, kreativiti menggunakan kain & menyusun bunga2 tersebut adalah bergantung pada diri sendiri. ini just isi penting je yang saya bagi..

9. yang baki tu boleh susun membaluti kotak yang sesuai ikut citarasa kamu. lipat bahagian kain telekung & balut kemas2. pakai jarum peniti je utk memudahkan proses membalut ni. memang banyaklah jarum peniti nak guna..


10. akhir sekali bolehlah hiaskan dengan riben atau bunga dulang. letak atas dulang hantaran. siap!



Selamat Mencuba! =)