25 September 2013

ada tak cara untuk bagi anak tak memilih makan?

melalui ape yg saya baca, kebanyakkanya akan cakap budak yg minum susu ibu biasanya tidak akan cerewet dalam soal makanan.. dia akan lebih enjoy menikmati variety of foods compared dengan budak yg minum fm sbb 'rasa' susu ibu akan berubah2 mengikut apa yg si ibu makan.

wah... ini sudah bagus. sbb saya seorang yg memilih makan sejak kecik. mungkin sbb saya bayi fm.. hihihi.. jadi, dengan harapan untuk dapat anak x memilih makan & boleh makan ape saje sekaligus mendapatkan pelbagai jenis nutrisi secara semulajadi tanpa perlu supplement, saya sendiri dah ubah cara pemakanan saya.

kalau dulu, mmg pantang makan sayur, sejak mengandungkan ziyad, saya start belajar untuk terima sayur dalam menu hidangan. sampai sekarang Alhamdulillah dah mewajibkan diri ambik sayur dalam setiap menu hidangan.

tapi...

Ziyad still ada sedikit ciri-ciri seorang yg memilih bab makan. sejak umur baru nak masuk 7 bulan, dah ada favourite sendiri.

bagi bayam & ikan bilis blend (puree), makan dengan laju & banyak.
bagi bronkoli, sikit je makannye..

bagi cerelac (bila on-the-go, mmg saya bagi cerelac), dia suka perisa gandum + honey. bila bagi ikan bilis, xmo.. bg buah-buahan, xmo.

sama jugak macam biskut. semangatlah pergi beli biskut baby. macam2 brand, xnak.
last2 yg dia suka makan biskut jacon weetameal.. sama mcm biskut nenek makan utk breakfast.

owh anak bertuah!


sekarang, dah pandai nak makan sendiri. even kalau kita suapkan pun, mesti nak ada pinggan n sikit nasi/makanan kat pinggan dia letak atas walker. dia akan makan sendiri. tapi utk make sure dia makan dalam kuantiti sepatutnya, saya still suapkan jugak.. sambil disuap, sambil makan sendiri.

jadi macam ni sbb masa bulan puasa aritu, time orang berbuka puasa, dia pun sibuk nak ada food sendiri walhal dah suap makan sebelum tu..

rumah mmg habislah bersepah kalau dia makan. tapi ibu cakap, xpelah penat sikit sbb nak kene sapu n mop rumah pastu lap badan dia & tukar baju baru. comot. ibu kata at least dia belajar sendiri. 

"mat salleh pun suka anak dorang makan sendiri. orang2 motivasi & psikologi pun kata elok kalau budak2 bljr makan sendiri" wah, gitu nenek Ziyad bagi hujah.. nasib x masuk bab motor skills development .. hahaha. boleh fengsan i..

harap2 bila dah ada banyak gigi ni, selera makan Ziyad akan lebih baik. lebih suka makanan berkhasiat. mudah-mudahan.. 

No comments:

Post a Comment