25 November 2013

Trying To Conceive (TTC): adakah supplement kesuburan berkesan?

dah lama tak cerita pasal TTC lagi.
bila ada timbul soalan di email, baru terasa ada benda patut dikongsi.

produk itu, produk ini. untuk suami isteri yg nak zuriat. untuk hamil...bla..bla..bla..
berkesan ke?

mula2 sekali, kita kenalah faham pasal ape kita ambik2 benda ni semua. tak kisahlah, set kesuburan ke, vitamin itu ini ke, kacip fatimah ke, makanan sunnah ke, semuanya hanyalah supplement. makanan tambahan. dah nama pun makanan tambahan, bukan ubat. jadinya fungsi utama dia bukanlah menyembuhkan. sebaliknya sebagai makanan tambahan, ia memberi extra kebaikkan pada badan kita.

kalau tak makan, badan masih boleh sihat.
tapi
kalau makan, badan bertambah sihat. dengan izin Allah.

jadi, pasal orang yg amalkan makanan sunnah, dengan tujuan untuk kesuburan,
bagus.

orang yg ambik supplement2 yg dipercayai untuk tujuan kesuburan,
juga bagus.

itu adalah sebagai salah satu usaha kita.
tapi, kene ingat. apape pun perkara, haruslah cari penyebabnya.
apa sebabnya dah lama kawin, tapi tak mengandung?

ini yg selalu orang lupa. padahal inilah step pertama sekali.
kenal pasti sebab/penyakit yg menghalang kita dari mengandung.
sekarang ada macam2 faktor yg menyebabkan kita tak dpt mengandung.

ada dengar kawan mengeluh.

"dah macam2 produk untuk dapatkan anak, aku makan. dah mcm2 cara aku cuba. tapi belum ada hasil"
"apa cara kau cuba?" saje tanya dengan harapan dia akan jawab, IVF ke, IUI ke..
"org cakap pergi berurut, aku dah urut. laki bini g urut"
"kau dah consult dengan doktor?"
"tak. mahal la. lagi pun aku takut"

pada pendapat saya, eloklah berjumpa dengan gynae dulu. check apa masalah sbnrnya. sbb tak semua penyebab tak boleh pregnant boleh diubati hanya dengan memakan supplement or makan sunnah. lets say, rupanya kita punya tiub fallopian yg tersumbat, mana mungkin supplement boleh ubatkan. haruslah jalani pembedahan,kan?

unless, masalah yg kita hadapi tu adalah disebabkan oleh hormon ke, bolehlah kita ambil supplement/makanan sunnah utk stabilkan hormon.

Pengalaman saya dulu, lepas gynae sahkan saya ada Retroverted Uterus (RU) dan boleh mengandung tanpa perlu jalani pembedahan utk betulkan kedudukan rahim tu, barulah saya amalkan makanan sunnah bersama2 dengan Clomid. cuma bila dah tak makan Clomid baru amalkan makanan sunnah dengan lebih tekun & alhamdulillah, sampai masanya, sebulan selepas itu, Allah bagi rezeki mengandung.

dulu, makanan sunnah ni susah sangat nak dapat. kene pergi kedai arab or kirim dari orang yg pergi Mekah baru dapat. sekarang, bukak je FB, ada je iklan2 makanan sunnah. siap 1 botol ada 13 ramuan makanan sunnah lagi. Buah Zuriat/adam hawa tu pun boleh beli online je skrg.

even, dah ada anak sorang & susah sangat nak conceive the second one pun, consult doktor dulu. bila ada anak, x semestinya kita dah xde masalah untuk mengandung lagi. biasanya, masalah untuk conceive kali kedua selepas lahirkan anak sulung, dipanggil Secondary infertility. boleh google utk info lanjut.

sekadar pendapat peribadi saya saja berdasarkan pengalaman yang lalu & penerangan dari gynae saya semasa saya dapatkan rawatan.

No comments:

Post a Comment