05 December 2009

elak pembaziran..pendirian harus teguh!

Ahad lepas, 29 Nov 2009, baju nikah dah siap dijahit! Semangat berkobar2 pergi ke Shah Alam untuk ambik baju tu. Baju nikah saya tempah sekali dgn baju ibu & adik yang mereka akan pakai masa bertandang ke majlis sebelah lelaki nanti.

Saya ada cerita hal saya berkenan dengan gambar pengantin pakai baju dari kain brocade dekat Alinas & terus je saya beli kain brocade tu untuk jadikan hantaran masa bertunang dulu & plan untuk dijadikan baju nikah. Masa berlalu, sebab tempoh bertunang menjadi agak lama iaitu setahun setengah, maka berkesempatan attended banyak majlis nikah kawin kawan2 & saudara mara. Semuanya pakai baju dari kain lace or chiffon.

Tiba2 jadi gelabah..mine?brocade? ada ke orang pakai kain brocade utk nikah? Banyak kali tanya ibu sampai ibu pun jadi rimas=) kebetulan ada rezeki terbang ke Bandung yang terkenal dgn lace2 yang cantik2 & murah2, I pun pergilah beli kain lace konon2 nak buat baju nikah. Nak tukar from brocade to lace. Kain brocade tu boleh guna bila2 after kawin.

I memang dah nekad that time. Lace! Hahaha..but everything changed. Fikir2 bagus jugak pakai kain yg orang jarang pakai. Lagipun tak payah lining2 segala. Bulan oktober, terus hantar tailor kat Shah Alam. Siap print balik gambar pengantin yg buat I berkenan dgn kain brocade mula2 dulu..tunjuk kat cik Emi, ‘saya nak macam ni’.

Saya puas hati dgn potongan dan jahitan cik Emi. Upah pun murah..maksud saya takla beratus-ratus ringgit. Juz RM 50 je utk sepasang baju tanpa lining.. tapi kalau baju berlining, upah dia RM 100 sepasang. Kalau baju & kain 2-2 pun berlining, upah dia RM125. Saya rasa okla dgn price ni. Reasonable.

Sapa2 yang berminat, boleh contact cik Emi : 03-5541 8381 terletak di Seksyen 18, Shah Alam.

Now tengah fikir, nak buat ape dgn kain lace dari Bandung tu..nasib baik kain..tak busuk..boleh simpan lama..mungkin boleh bagi kat best friend or saudara mara lain.

Kain brocade tu saya dapat murah je..dalam RM 80+ je sebab ada membership card, dapat extra discount..tudung saya beli tudung Ariani sebab awning dia membentuk dgn cantik. Aksesori lain macam brooch saya beli kat kedai brooch tepi jalan. Jgn expect mahal ok. Murah je. Untuk kasut..vincci kat Jusco depan rumah..pun beli time diskaun 70%. Saya memang jenis tak kisah dgn brand or harga. Asal berkenan dihati & berbaloi, balun je=) sebab tak semestinya yang mahal itu baik & yang murah itu tidak baik..cantik ni memang subjektif..lain orang, lain pandangan.

20 Dec 2009, plan nak hantar semua baju2 yang nak pakai masa 1,2 & 9 Jan 2009 ke kedai dobi utk dry clean.

pppsssssstttttttt...perabot bilik pengantin dah sampai semalam=)suka! kalau boleh nak guna perabot ni utk jangka masa lama..lagi2 bilik pengantin buat kat umah yang bakal didiami lepas kawin..kira saya anggap investment jangka panjang..

2 comments:

  1. assalamualaikum.. im a silent reader.. dah try nak emel tp xle.. sbnrnye nak tny something.. harap cik x kesah nak emel saya di nadiah_dinno@yahoo.com. thanks!!

    ReplyDelete
  2. nadiah..

    saya dah email awak..sila check ye..or can email saya lagi kat

    ideakahwinsaya@gmail.com

    =)

    ReplyDelete