14 April 2010

remeh : 4 perkara

Perkara-perkara yang selalu kita terlepas pandang bila dah kelam kabut pada hari majlis..jadi utk elakkan hal2 macam ni berlaku, eloklah sebagai pengantin, kamu sendiri list down kan what you do/don’t want in your own majlis..

Because only you yang tahu & have the ‘picture’ on how your majlis should be..lepas tu, tulis or print cantik2..serah & terangkan dekat event manager kamu tak kisahla dari kalangan ahli keluarga atau kamu upah wedding planner sendiri utk urus2kan.. dan bila dah planned cantik2, dah tau flow majlis tu macam mana, jgn lupa terangkan dekat kaum keluarga lain yang bakal membantu dalam majlis nanti supaya takde miscommunication..supaya semua tahu tugas masing2 & tak memandai2 buat benda lain dari kehendak pengantin.. seelok-eloknya buatlah meeting dgn ahli keluarga..paling kurang pun, malam sebelum majlis,buat sedikit briefing & rehearsal..

Pemberitahuan ini penting sbb kebanyakkan majlis pasti akan terjadi atau wujud ‘kaknam’ *pandai2 arrange ikut kepala dia walaupun tu bukan majlis dia*. Mmg kadang2 niat mereka nak membantu tapi bila mereka tak faham ape yg kita, sebagai pengantin nak, tu yg haru biru sikit..sepatutnya membantu, tapi dah jadi penjahanam impian pengantin pulak.

jadi, saya nak share kat sini beberapa perkara penting just sebagai catatan dan ingatan utk saya sendiri bila adik2 saya kahwin supaya tak lupa..

1. Moment..

Setiap moment2 penting dalam majlis jangan ditinggalkan..jgn dilupa utk diabadikan dalam gambar..walau macam mana kelam kabut pun masa tu..walau apa pun alasan masa tu.. sebab semua moment2 ni tak boleh diulang kembali..xkan nak buat majlis kahwin sekali lagi kan? kalau boleh, list down moment2 yg kamu mahu diabadikan..

sebelum majlis, saya dah terangkan jelas2 pada adik saya a.k.a event manager tentang perjalanan majlis yang saya inginkan..senang utk beliau memastikan semuanya mengikut perancangan.. tapi ada sesetangah perkara tidak berlaku dgn 100% perfect..biasalah kan? takkan i nak tipu kamu semua yg majlis i 100% perfect..100% berjalan ikut apa dirancang..
kamu tahu, masa saya dulu? Selesai je akad nikah, semua berpusu2 keluar dari masjid ke ruang makan..tak sempat nak salam2 semua orang padahal penat my maklang ingatkan & suruh I praktis cara salam sopan2..

bila saya tanya abah ‘eh, nape semua dah bangun keluar?tunggulah nak salam2..nak ambik2 gambar lagi’..

‘dorang semua dah lapar’..(-_-“)

*so, saya sangat pasti moment2 touching mmg takde dalam gambar sebab tak berlaku pun..nasib rakan2 baik I ada..adalah gambar salam2 & ucap2 tahniah dgn masing2 muka excited & happy & terharu*


lepas tu keluarga mertua pulak buat surprise nak lawat jugak rumah..*perkara yang tak pernah I fikir* nasib I ada bilik pengantin..sbb ramai gak ingat bila majlis kat masjid & dewan, rumah tak disentuh langsung..jgn salah ye..rumah tetap penting walau kamu kawin atas langit sekalipun..takkan kamu nak rebus telur pahar kat dewan..takkan nak packing2 doorgift pun last minit kat dewan, kan?so, after makan, tergesa2 I kena balik rumah sbb takde org kat rumah..pintu berkunci..jadi, moment disekitar kawasan masjid, hanya 2-3 keping je..

nasib moment dalam bilik pengantin hias sendiri ada banyak..siap over gedik lagi (^-^)

2. Senarai tugas

Paling..paling..crutial bagi saya..sebab bila masing2 tak tahu tugas, mulalah semua pun nak tunjuk pandai..last2 ape yg pengantin nak, semua tak jadi..semua jadi lain..dan senarai tugas ni elok dibentangkan didepan semua orang….biar masing2 tahu ‘owh..bahagian ni dah ada orang jaga’..jadi tak timbul soal sapa jaga ni, sapa jaga tu..lebih senang nak rujuk siapa kalau ada masalah dalam bahagian2/tugas2 yg dah diberi..worst to worst pun, kalau dah tak tahu sgt nak settle, rujuk event manager..senang..takyah banyak2 ‘kepala’..takyah wujud ‘mak kepoh perosak majlis’..

3. Rehat

Bukan pengantin je perlu rehat..tapi ahli keluarga yang membantu/penanggah pun perlu rehat yg cukup..jadi settlekan apape yg boleh disettlekan awal..jgn nak ‘mendera’ mereka pada malam sebelum majlis baru buat itu, buat ini..takkanlah setakat packing doorgift gula2 pun tak boleh buat awal2 kan? Bukan basi pun packing awal2..takkan esok nak majlis, malam ni baru nak print2 TQ tag lah..itulah..inilah..*ini contoh je, ok*

4. Time frame

Yes..ini yang paling2 saya takutkan because most of the wedding yang saya attended, failed with punctuality..tulis dekat invitation card, ‘ketibaan pengantin : 1.30 tghari’, tapi tunggu2 kul 1.45 tak nampak pengantin..last2 kul 2 baru nampak kereta pengantin sampai..nampak mcm remeh..but please consider tetamu yg ada jemputan lain utk dihadiri & ingin jumpa pengantin..jadi dorang pun arrange time, bahagi2kan masa..tiba2 bila 1 majlis tu ‘lari’ dari masa yang ditetapkan, maka akan ‘drag’ timing tetamu yg lain..

dgn mengambil iktibar ini, saya sangat2 beri perhatian pada hal ini. informed banyak kali kat semua yang terlibat pasal timing ni..sampai dorang rimas pun, informed jugak=) sebab benda yang orang rimas ni biasanya akan diingati=) cepatkan masa setengah jam awal..

contoh : masa utk pengantin bersiap..tanya mak andam/jurumekap/MUA kamu, berapa lama masa mereka perlukan utk tatarias pengantin..kemudian bagi extra setengah jam.. just in case..

saya ingatkan jurumekap saya beribu2 kali.. "kak, saya berarak masuk TEPAT 1.30 tghari..so, saya nak pukul 1 tghari pengantin dah disiapkan..setengah jam je tunggu, mekap tak 'cair' kan? lagipun saya dah sediakan rumah utk bersiap2 dekat dgn hall"

tapi pada hari kejadian, kul 1.15tghari baru selesai bersiap..tu pun sebab pengantin perempuan asyik 'nangis' bila nak mekapkan bahagian mata..*saya tak biasa mekap..jadi bila ditekan sikit mata utk sapu eye liner, automatik air mata keluar* 

5. Senarai

Tak kisahlah apape pun kamu nak buat, pastikan ada senarai lengkap.. jangan berpegang pada istilah “ah, pandai2 lah nanti”..ayat mcm ni lah biasanya menyusahkan..nanti ada yang terlebih ‘pandai’, kamu jgk yg sakit hati.. next entri saya akan share senarai patut ada dan kenapa perlu ada..

kebanyakkan hal2 perjalanan majlis saya dulu byk bergantung pada adik lelaki saya sebagai event manager dan juga penggerak majlis tersebut..dibantu dgn adik beradik yg lain dan sedikit sebanyak oleh saudara mara..seriously..abah saya memang 'kaya' dgn idea beliau..tetapi adik saya yg byk menggerakkannya..dan ada sesetengah perkara yg tidak diberi peluang utk kami 'sentuh', maka kami biarkan saja orang2 tua yang menguruskannya..

Oklah..banyak gila dah pot pet pot pet ni..nanti ada lagi benda2 yg kecil dan selalu terlepas pandang ni, saya share lagi ye.. apape pun, ni semua adalah berdasarkan pengalaman jadi pengantin dulu juga hasil dari sesi post moterm yang big family saya amalkan sebaik sahaja selesai sesebuah majlis perkahwinan ahli big family..

lastly..terimalah gambar ini...


sila redha dgn pengantin yang nak jugak tepek gambar tak berkenaan ini (^-^)..

No comments:

Post a Comment