23 April 2010

wedding cake

salam..

kamu suka wedding cake atau pulut kuning utk dipotong pada hari besar kamu?

saya prefer cake..mmg geram sgt tgk wedding cake yg cantik2.. yg sweet2..lovely.. mcm ni...

memang mustahil lah nak dapat kek macam ni..kalau saya anak raja, tak pe gak kan?=) tapi kek macam ni, mmg kenyang makan..semua tetamu dapat rasa..

kek yang smart..nampak sweet in soft pink.. tapi dia punya papan lapik kat bawah tu, terlalu obvious..dahlah color silver..nmpk sgt papan lapik kek..if color putih ke, smart sikit..ni nampak selekeh sikit..*mode cerewet dah keluar*
just nice.. the color so sweet & sangatlah menepati color kek yg saya inginkan... hijau & pink.. tgk! lapik kek macam ni, barulah smart...

fondant cake yg comel dgn fresh roses..tapi saya kurang berminat fondant cake sebab mmg cantik tapi nampak 'kaku' & 'keras'..

terfikir nak cupcakes dgn cupcake tree..mesti comel..tapi kek besar lagi best lah nak potong2..comel gitu...
mmg berangan ni dah jadi 'bestfriend' kot utk B2B..dulu masa saya nak kawin pun, habis semua image kat google di 'khatam' kan=) habis otak ligat berfikir & berangan2 tak hengat...tapi bila tgk budget yg ada, baru insaf diri=) hahaha..

mula2 ibu nak buat kek kawin saya sendiri..tapi saya halang..beli saja di kedai..saya taknak ibu banyak kerja pada saat2 akhir..yelah, kek bukan boleh tahan lama pun, jadi tak boleh nak prepare awal2..tapi, dengan murah hatinya makngah saya offer kan diri utk sponsor wedding cake..jadi saya serahkan bulat2 padanya..jgn nak banyak songeh bila ada orang sudi nak sponsor..malulah i nak mintak wedding cake yg bukan2 kan?ape yg diberi, saya terima dgn syukur..


fondant cake diletakkan diatas cake stand 3 tier..masa wedding cousin saya, makngah saya buat kek dan letak atas cake stand sama macam diatas.jadi saya pun berharap kek saya akan disusun begini.. tapi..


inilah wedding cake saya.. kek span dilapisi dgn blueberry jem..kek ni sebenarnya 3 bijik..mula2 makngah saya nak letak atas stand 3 tier mcm gambar diatas..tapi masa wedding saya tu, semua cake stand dia fully occupied sbb makngah saya ni supply wedding cake to Mirazy Catering *kan skrang ni caterer byk bg kek kahwin percuma kalau ambik package kahwin tertentu dgn mereka sebagai sebahagian dari promosi..*..jadinya bahagian bawah tu makngah saya cantumkan 2bijik membentuk macam topi & bahagian atas kek lebih kecil sikit.. 


makngah tanya tema color ape..saya mcm biasa, mmg malas nak ckp saya tak pakai tema color..tapi saya mahu konsep English garden sekadar mampu..last2 saya cakap, ikut je color card jemputan..kek ini disaluti dgn hirisan white chocolate..

Dulu ibu saya pernah bagi seorang jiran kek begini sebagai kek hantaran beliau.. sebab kakak ni sangat baik hati & peramah..kebetulan mak-mak kami pun berhubungan baik..tambah pula jiran tetangga..tapi 1 bijik jelah..bukanlah bertingkat2..kek hantaran kan..susah pulak bertingkat2.. kakak tu kata kawan2 dia ingatkan white chocolate tu cheese.. *kdg2 suka sakat ibu bila ada anak2 jiran buat kerja kawin or bertunang, taknak ke bagi kek lagi..rupanya ibu saya ni memilih jugak siapa nak diberi kek atau tak=)*

dan baru-baru ini seorang cousin saya baru melangsungkan pertunangan.. jadi ibu berbesar hati nak bagi sebijik kek utk hantaran.. tapi kek ini ditatarias oleh saya sendiri..sebab itulah ada gambar diambil sebelum & selepas..bukti di masa depan..mungkin boleh letak dalam resume 'skills : menghias kek hantaran kahwin' =)

sebelum dihias..ini adalah kek span yang dilapisi dengan jem strawberry yang lazat.
dan....taaaaadaaaa...

siap dihias..bunga ros biru torquise itu adalah mengikut tema pilihan warna sepupu saya yang bertunang tu..nampak lazat sikit berbanding sebelum dihias.. lagi gambar...



selepas siap dihias, biasanya kek ini akan diletakkan dalam kotak transparent utk menjamin kebersihan kek tersebut semasa display atas dulang hantaran..kamu tahu2 sajalah, dulang hantaran biasanya dipamerkan..jadi takut masuk habuk pulak dgn orang yang lalu lalang masa majlis nanti..

siap dipekkan dalam kotak transparent dan dimasukkan dalam paper beg kek supaya mudah dibawa terus ke Ipoh, Perak pada keesokkan paginya..kek dibuat & dibakar pada waktu petang & dihias pada malam sebelum majlis utk kekalkan kesegaran..cecehhh..=)


comel tak?=) agak2 ada sesiapa nak tempah tak?=)

Sebelum ni saya memang ada tulis pasal wedding cake ni..tapi dalam entri tu saya tak letak gambar2 wedding cake idaman kalbu..hehehe..

*semua gambar diatas adalah dari google image kecuali gambar yg ada watermark -sayamahukawin.blogspot.com adalah dari koleksi  peribadi*

4 comments:

  1. waaa... nampak cam sedap cake kawen awak...span cake kan.. nampak macam lembut jer...lembut Tak..?? tetibe teringin nak makan cake span..adeeyy..~heheh

    ReplyDelete
  2. yg hiasan atas kek ni keras mcm fondant kek ke? berapa ambil tempah..hihihihi...mcm lazat nampak..

    ReplyDelete
  3. @ty_fared & Zainur..
    kek ni tak keras macam fondant cake..lembut mcm kek biasa..

    ReplyDelete
  4. thanx kongsi idea kek ni...hehe tema color sy lebih kurg cm awk la..english garden (putih-hijau-pink)...sgt comel kek kawen kamu..

    ReplyDelete