19 April 2010

senarai harus ada

Salam.. 

here we go.. sambungan dari entri yang lepas..

ini adalah ANTARA senarai yang patut ada/disediakan sebelum majlis..bila dah 'antara' tu, maksudnya bukan dah lengkap/complete seratus peratus *ermm..tulis secara skema lebih comel dari tulis pakai angka & simbol 100%*. dan senarai ini bukanlah wajib ada.. semuanya bergantung kepada bagaimana majlis kamu.. 

1. Senarai tugas

isk..tak yah cakap banyaklah..dah cakap kat post yang lepas kenapa ini penting..saya rasa semua orang taknak wujudnya maknenek kaki sibuk perosak majlis kan? jadi silalah buat senarai ini & hebahkan pada yg terlibat.. 

macam mana nak buat senarai ini? mesti kamu risau kan kalau nak letak2 tugas sukasuka hati kamu? takut orang terbabit taknak buat tugas tu, takut menyusahkan orang terbabit..owh, senang je..kamu haruslah berhemah dalam mendekati orang2 ini.biasanya pilihlah orang yang kamu percayai..orang yang sejak dari awal dah excited gila dgn segala macam hal majlis kawin..terangkan betul2 tugas tersebut dan dapatkan persetujuan..jika dia menolak, maka carilah orang lain ganti.

jgnlah kamu hentam keromo buat senarai tugas cantik2 pastu tiba2 announce kan..tak mintak persetujuan dari mereka..ini dah macam kes paksa..kamu harus ingat, bila tiada paksaan dan mereka menolong dgn sukarela, barulah mereka betul2 laksanakan tugas dgn baik & ikhlas, kan? 

2. Senarai merenjis/ bersalam dgn pengantin 

kenal pasti siapa yang kamu mahu naik ke pelamin utk menepung tawar.. bukan semua orang suka pada acara ini.. maka, sekali lagi, dekati mereka dgn cara berhemah..kalau mereka setuju, barulah disenaraikan..

dah dapat pasangan2 utk merenjis ini, maka susunlah ikut kesesuaian.. majlis saya dulu, awal2 lagi dah mintak Incik Asben list down 5 pasangan (10 orang) dari side beliau utk bersalaman dgn pengantin *kami tiada merenjis & tepung tawar..hanya bersalam sahaja* dan 5 psgn lagi dari side saya.. tulis/taip cantik2, jelas2 & serahkan pada emcee utk diumumkan secara berselang seli antara kedua-dua side..

paksu saya menjalankan tugas beliau..stand by di rumah ERT, menyambut rombongan lelaki & bawa ke rumah ERT, pastikan 'welcome' snacks *kuih muih & air* dihidangkan di rumah ERT sebelum perarakan masuk dewan berjalan. gambar diatas menunjukkan Incik Asben bagi senarai nama dari pihak beliau yang akan bersalaman dgn pengantin di pelamin nanti..final name list.. tentunya paksu dgn calling2 event manager hantar isyarat "pengantin ready berarak masuk"..sungguh bersemangat masing2..=)

ini pulak senarai nama dari pihak saya semasa majlis bertandang ke rumah Incik Asben.

inilah emcee saya..nampak tak betapa teratur & tersusunnya skrip2 mereka bersama pantun2 dan senarai2 nama yg harus diumumkan?

kenapa penting? nampak teraturlah sikitkan..at least taklah wujud scene nama makcik kena naik pelamin tiba2 makcik beria-ia menolak sampai orang tarik2 ajak ke pelamin..isk..sungguh kurang manis, ok.. lagipun bila masing2 dah tahu nama mereka dalam senarai, mereka bolah stand by awal2..secara tak langsung, jimatkan masa..

3. Senarai nama makan di meja beradab

dah tahu sangat dah orang Melayu ni memanglah pemalu orangnya..taknak nampak gelojoh berebut2 nak makan kat meja beradab..nampak tak sopan..masing2 rasa tak layak berada di meja beradab.. si A rasa si B lagi layak, si B pulak rasa si A layak, last2 takde sapa ke meja beradab..

wujud jugak bila meja beradab kosong, tiba2 datang pulak 2 orang secara serentak menarik kerusi yang sama..jadi masing2 dah termalu..susah jugak sebenarnya..maka, senaraikanlah siapa duduk bersama pengantin di meja makan beradab..senang..

saya rasa lebih sopan jika pengapit memberi ruang dgn tidak makan bersama di meja beradab..biarlah pengantin diapit oleh ibu bapa mereka..jangan dipisahkan mereka..*cewah*

4. Skrip

ini bergantung..ada yang suka menggunakan emcee dan ada yang suka deejay.. saya sukakan emcee.. nampak lebih 'smart'. 

skrip saya ditulis oleh paklang saya seorang pakar bahasa dgn gelaran Munsyi..jadi saya tak perlu risau sbb mmg yakin skrip saya akan berbunga2 bahasa indah2..siap pantun segala..siap tatabahasa & bait2 indah segala..tambahan pula, emcee adalah sepupu saya sendiri *anak paklang jugak*. jadi intonasi & gaya melantunkan pantun & bait2 kata mmg dilatih supaya berirama indah.. 

semasa ketibaan pengantin lelaki.. sebelum di'satu'kan dengan pengantin perempuan, sesi berbalas pantun diadakan sebagai simbolik beradab sopan meminta kebenaran menjemput isteri & menyambut suami..=)

paklang i *berbaju batik hijau* awal2 dah siapkan pantun & skrip utk acara ini & utk emcee sekali..sehari sebelum majlis iaitu selepas akad nikah, paklang dah 'kawtim' dgn wakil rombongan lelaki *paklong Incik Asben*.. siap2 bagi pantun jawapan & praktis intonasi..nnt senang je baca..ramai tertipu ingatkan paklong hebat jawab pantun spontan=) sama macam masa i bertunang..dipenuhi dgn pantun bunga2 penuh tradisi..

jangan tak tahu, malam sebelum majlis, semua orang sibuk2 borak2 sambil buat jambangan bunga utk walkway, semua yang terlibat dgn acara perarakan masuk pengantin, 3 kali rehearsal..ok..3 kali! memang normal bagi kami utk rehearsal sebelum hari besar=)

sorry utk post yang agak panjang ini padahal isi utamanya ada 4 je..(-_-") thanks for reading.. ada lagi nanti saya tulis lagi ye..

DeepInsideMyHeart : bila tulis banyak2 pasal tips2 merancang majlis kawin ni, risau gak..takut orang ingat i nak menunjuk2 macam majlis i perfect sangat..but seriously, sebab saya sedar majlis saya tak perfect, maka saya ingin share dgn B2B apa yang saya lakukan & apa yang saya dapat akibat perlakuan itu.. kadang2 juga just share idea mane2 bahagian yang dapat diperbaiki dimasa depan..maklumlah saya yang sulung..kami belum pernah jadi tuan rumah pada majlis kawin..biasanya tolong2 saudara je..*bak kata abah, kami still ada beberapa perkara yang boleh dibaiki..* jadi saya tuliskan di blog sebagai ingatan di kemudian hari..kot2 lah tiba2 adik i kata "abah, hujung bulan ni, saya nak kawin" (-_-") i pengsan dulu!

No comments:

Post a Comment