13 February 2010

Disebalik Tabir Akad Nikah # 01

Kerja kahwin memang memerlukan tenaga dan masa yang banyak. Jadi perancangan masa amatlah penting bagi mengelakkan sebarang kelewatan yang boleh menyebabkan keseluruhan acara tidak mengikut masa yang ditetapkan. Sedikit info yang ingin dikongsi dgn pengunjung blog mengenai perjalanan masa majlis kahwin saya. Mungkin dapat membantu & improvekan lagi..juga ingatan & panduan buat diri sendiri utk perjalanan majlis yang lebih licin bagi 4 orang adik yang bakal menyusul=)

Khamis (31 Desember 2009)

Semua barang2 doorgift, hall deco, penunjuk arah, kelengkapan jamuan utk saudara mara yg akan membantu di dewan pada Jumaat malam & lain2 barang keperluan majlis sudah siap di pack dalam kotak & dilabelkan..tujuan dilabelkan sebab bila dh byk2 kotak, tak ingat barang letak kotak mana..senang nak cari bila dh berlabel..checklist barang2 yang perlu dibawa & bila harus dibawa sudah sedia & diserahkan pada adik as event manager..

Doorgift yg dah siap sepenuhnya dimasukkan dalam kotak & seal utk dibawa ke dewan.

Semua hantaran telah siap. Tapi…pukul 3 ptg saya masih keluar cari asam merah utk hantaran! =) toksah cakaplah kena ‘ceramah’ dgn abah.. saya tak tahu pengantin yg lain mcm mane, tapi saya sendiri rasa walaupun dah lama plan, tapi last2 minutes still ada bende nak tambah, nak tukar..haih~~pendirian belum cukup teguh!!

Dan memang bila kita nak sangat benda tu, susah nak jumpe..tapi bila tak nak, tergolek2 je depan mata..sejam lebih jugak mencari asam merah tu..puas keluar masuk kedai..

Malam pulak paksu sekeluarga datang. Lepas isyak, paklang & maklang menyusul bersama inai yang siap di blend..sebab rumah maklang memang tanam pokok inai. Jadi tiada masalah utk mencari inai daun dan boleh dapat fresh lagi..petik2 & terus blend & terus pakai. Apa lagi, maklang n maksu sama2 tolong pakaikan saya inai sambil menonton tivi rancangan sambutan tahun baru 2010..maksu pakaikan tangan & kaki kiri, maklang pakaikan tangan & kaki kanan. Tak ketinggalan kanak2 kecil semua pun tepek inai sekali=)

Sebab pengantin tidaklah menggemari inai sampai tahap selalu rasa nk muntah dgn bau inai, maka jam 1 pagi sudah cuci bersih=) hasilnya hanya warna keoren-orenan saja yg keluar..just nice for me coz memang saya tak mau merah2 or hitam..

selagi belum sampai BigDay, selagi tulah nak godek2, nk tambah2..padahal hantaran dah siap,tapi masih mcm nak tambah lagi diamond2 ni..pukul 2 pagi, masih melilit diamond2 utk tambah kat tempat cincin utk bakal pengantin lelaki..

Hikmah disebalik preparation wedding ni yg kebanyakkannya DIY ialah saya dapat belajar banyak benda baru..banyak ilmu2 kreativiti & kraftangan dari ibu diperturunkan..sekarang dah pro sikit berbanding mula2 belajar dulu..terkebil2 nk buat..sekarang tidak lagi=)*tiba-tiba berangan nak buat wedding anak sendiri nanti mcm ibu buat utk wedding saya..hush~~berangan tak hengat!=)*

Dan nasihat serta petua orang ramai agar tidur awal & secukupnya sebelum bigday agar nampak segar & bermaya, tidaklah dipatuhi oleh saya=) saya hanya tepek mask utk refresh & hanya tidur 4 jam saja sebelum bangun & bersarapan dgn 2 bijik telur separuh masak utk burst energy..

Disebalik tabir hari Akad Nikah Jumaat 01012010 akan menyusul kemudian..

DeepInsideMyHeart : saya sangat terharu dengan pertolongan yang diberikan dari semua keluarga.

No comments:

Post a Comment