28 November 2012

Breastfeeding: saya breastfeed anak, boleh x makan jamu?

Salam

Jawapan dari saya yg bukan doktor, boleh!

kalau, badan tahan, & baby tahan.

mcm mane nak tahu?

let's do experiment!

ni ibu saya yang ajar. saya memang xbeli apape set bersalin..langsung xde.. beli bengkung masa Expo kat mid valley.. beli sekali bunjut herba untuk mandi. lepas tu beli losyen pati hati mustajab yang color hijau, beli jamu mak dara gold 1 botol, pati halia Yusmira 1 botol.. tu je lah..


lepas seminggu lebih beranak, ibu tanya ada makan jamu x.. saya kata x.. sebab lupa.. lepas tu takut effect baby sbb ada yang kata jamu panas, takut baby xtahan boleh demam, cirit birit, etc.. takut jugak.. tapi ibu kata kene makan jugak jamu... nak moden mcm mana pun, jgn tinggal jamu time pantang.. nanti jadi mcm ibu sbb time pantang, tak pantang.. bila umur dah 40 thn, bdn semua dah kembang.. cepat sakit2 badan, cepat sejuk, cepat lenguh..

so, ibu nasihatkan makan sikit2 dulu. contohnya jamu mak dara gold ni ikut arahan dia kene makan 2 biji, 2 kali sehari sebelum makan. jadi untuk permulaan, ibu mintak saya makan sebiji sehari je dulu.. lepas beberapa hari, if xde pape kat baby, baru makan lagi sebiji.. jadi 2 biji sekali makan setiap hari.. lama2 bila makin yakin xde effect buruk kat baby, baru makan ikut arahan pada botol.. masih makan sampai sekarang..

sama macam pati halia Yusmira pun saya buat mcm tu jugak.. once dah stabil dengan Jamu Mak Dara Gold, saya try sikit2 pati halia ni.. ikut arahan 4-6biji sehari.. saya start dengan 2 biji sehari & makin naikkan dose bila baby xde pape effect.. bukan sekadar check effect pada baby je, tp saya juga observed susu badan.. Alhamdulillah, 2-2 produk ni xeffect production susu..

sampai sekarang pun masih amalkan jamu mak dara dan pati halia ni.. 

2 comments:

  1. kalau makan supplemen vitamin, after delivery pon dah boleh stat amik..if nak makan jamu kene tunggu 1-2weeks, tu pun kalau bby tak kene jaundis la kan..if kene, mmg doc suh stop kan dlu amik2 jamu ni.. kalau supplemen, leh try set berpantang shaklee. puas hati setanding jamu jugak :)

    http://irsyahealthyhouse.blogspot.com
    or fb fanpage: irsya healthy house

    ReplyDelete
  2. sy ingt dlu jamu ni jenis minum2 je. pil2 pun di pggl jamu jgk ye.

    ReplyDelete