18 March 2013

Babysitter Ziyad : hari pertama.

Salam

Hari pertama Ziyad ditinggalkan bersama babysitter baru. selama ni ibu saya yang jaga.

Masa mula mengandung lagi memang ibu saya nyatakan hasrat nak jaga anak saya yg bakal lahir. saya xkisah pada mulanya. tapi bila semakin dekat nak bersalin, saya tanya lagi untuk pastikan ibu saya betul2 mahu jaga dan larat untuk jaga sbb kalau x, saya masih ada masa utk cari babysitter.

ibu masih mahu jaga. jadi saya serahkan saja. bonus untuk saya sebab xperlu risau keselamatan anak & saya yakin anak saya akan dijaga & diasuh juga dididik dengan baik. banyak babysitter yg boleh jaga anak, tapi xsemestinya dapat didik anak. tapi saya juga bukanlah lepas tangan 100%. saya masih berikan peruntukkan wang yg sama sekiranya anak saya dihantar ke babysitter.

tapi minggu depan, seluruh keluarga saya akan berangkat ke Tanah Suci untuk mengerjakan umrah. semua akan pergi. InsyaAllah.. Ibu, Abah & tiga orang adik saya.

jadi, nak tak nak, saya harus cari alternatif lain utk hantar Ziyad ke babysitter sepanjang tempoh family saya disana. minggu lepas dah start hantar Ziyad ke rumah babysitter. tapi sekejap je la.. belum full day.

hari ini, pertama kali akan hantar dia full day. pagi tadi saya hantar dah siap mandi semua.. pukul 830pagi. tapi nanti akan hantar lebih awal jam 730 pagi dan mungkin akan hantar tanpa mandikan Ziyad. dah inform babysitter. just ibu pesan before hantar, kene tukarkan diaper baru. itu sudah semestinya..

perasaan saya?

Amatlah gundah. xtahu nk describe mcm mana. risau ada. risau kalau babysitter xleh jaga dengan baik. risau kalau babysitter xpandai handle EBM Ziyad (walaupun babysitter tu ada pengalaman jaga baby breastfed), risau kalau Ziyad xboleh adapt dengan suasana baru & orang baru.

sejak family saya register utk mengerjakan umrah kira2 sebulan yg lalu, hari2 saya bisikkan kat Ziyad. bagitahu dia nanti dia akan dijaga orang lain, ibu & ayah kerja. nenek, tokbah, maklang, makteh & paksu semua nak pergi Umrah. pergi rumah Allah, jadi tetamu Allah. nanti dorang semua akan doakan yg baik2 untuk Ziyad. mudah2an rezeki kita murah, ibu & ayah boleh bawak Ziyad ke sana..

hari2. dengan harapan setiap yg saya tuturkan akan difahami Ziyad.

mudah-mudahan dipermudahkanlah..

No comments:

Post a Comment