28 April 2010

sanggul tinggi, veil meleret..aahh cuunn nya!

Salam

sebenarnya dah lama nak tulis pasal ini..sebab bila blog walking di blog2 para pengantin, yg memakai tudung pasti akan terikut2 dgn trend ini..yelah, trend terkinilah katakan..malah ada yang mengaku & berbangga merasakan diri kelihatan anggun dalam trend ini..bertudung tapi bersanggul tinggi..dgn veil or selendang yang cukup panjang & labuh..owh..sungguh anggun bergaya!

tapi disebabkan saya kekurangan sumber hadith untuk menyokong hujah saya, jadi saya pendamkan dulu isu ini..mencari sumber2 hadith kemudian baru dibincangkan & dikongsikan bersama..sehinggalah kawan saya, kak Naza berkongsikan ini, saya terpanggil menyebarkannya lagi..

semasa umur 5 tahun, saya dihantar ke sebuah Tadika Islam swasta yang pengetuanya ialah seorang ustaz yang mempunyai 4 orang isteri kesemuanya berpurdah..jadi, dapat tak kamu bayangkan didikan yang diberikan oleh tadika ini semasa sesi pembelajaran & pengajaran?apa yg boleh saya katakan, saya sangat bersyukur diberi peluang mengenal erti persekolahan dalam persekitaran islamik begitu.

Salah satu ilmu yg saya dapat dari tadika & ingat sampai sekarang ialah pengertian aurat. Masa tu kecik2 lagi..ustazah taklah terangkan siap dgn hadith2..mau nganga bosan kanak2 dgr terlalu high standard penerangannya..

Kalau pakai tudung tu, hendaklah labuh sampai memutupi labung susu (payudara) *menutup bentuk payudara*..baju yang dipakai walaupun menutupi seluruh kulit badan tetapi ketat, tetap menampakkan bentuk tubuh, maka itu tetap mendedahkan aurat. Sama jugalah jika memakai tudung tetapi tetap menampakkan bentuk leher & rambut (jarang) tetap juga kamu mendedahkan aurat. Sebab aurat itu bukan sahaja menampakkan kulit & rambut, tetapi merangkumi bentuk badan & bentuk rambut.

Jadi semasa mak andam yang mendandankan saya cuba sedaya upaya menarik & mengikat tinggi rambut saya utk disanggulkan, dan kemudian merungut rambut tak cukup panjang untuk disanggul dan bertanya kenapa tak simpan rambut panjang2 b4 kawin, terus saya katakan saya tidak mahu ada apa-apa ‘benjolan’ di kepala saya.. katanya ini trend..pakai tudung sanggul tinggi ala-ala arab gitu..

I said “no! thanks!” tegas dan agak tinggi nadanya..karang saya terang2kan nanti beliau ingat saya berlagak alim..dan saya sedar ilmu agama saya belum sampai ke tahap yg tinggi, masih lagi belajar..saya sendiri pun kadang2 lalai dalam melaksanakan tugas sebagai khalifah di bumi ini..jadi saya katakan saya tidak mahu benjol-benjol.. ibu saya marah nanti..elok2 ibu saya lahirkan dengan bentuk kepala bulat normal, tiba2 kahwin kepala besar berbenjol..hahaha..jadi mak andam ada lah tarik muka sikit..

Veil pun saya mintak yang pendek..takmau panjang2 meleret2..saya tahu islam tidak membenarkan kita memakai baju or veil yang meleret ke lantai..tapi tidak dapat saya nyatakan hadithnya disini..mungkin ada diantara kamu yg ada hadith2 mengenai hal ini, eloklah dikongsikan..

Inginlah saya tegaskan disini bahwa saya hanya ingin sekadar berkongsi ilmu..jika ada yang tersinggung, harap maaf. Saya bukan berlagak alim..sebab saya sendiri selalu ‘tewas’ dalam godaan berfesyen..kdg2 alpa juga..pakai tudung, dipin ke atas bahu.tidak menutupi labung susu..jadi saya juga ingin mengingatkan diri sendiri pasal hal ini..ingatan kita bersama..

mudah2an kita semua sentiasa berada dalam barakahnya & diampunkan dosa-dosa yang lalu..amin..

Wallahu'alam..

8 comments:

  1. yupp..pasaL ni saye sokong.. memang saye sendiri pernah terbace pasal sangguL tinggi tu.. " yang menyerupai belaKang unta " ~ ni rasuL kite yang bersabda.. mintak maaf awaL2 kaLo tersiLap...
    so.. walaupon saye sangat2 tertarik ngan fesyen nie.. tapi seboLeh mungkin saye eLakkan jugak...

    tapi tue lar.. betul kate awak.. kite seLalu kaLah pade godaan fasyen.. ~

    ReplyDelete
  2. pernah jugak baca mak andam pakaikan rambut palsu kat pengantin bertudung utk bagi nampak sanggul tinggi. rasanya tak perlu pun, sbb kita boleh bagi idea kat orang lain rambut kita mcm mana pendek ke panjang. still part of aurat..

    good writing!

    ReplyDelete
  3. @ty_Fared : itulah sebabnya saya buat entri ini utk saling ingat mengingati sebab kita ini manusia..tiada yang sempurna..

    balqis : haih~~sudahlah bersanggul tinggi, dipakaikan pulak wig..bukankah menyambungkan rambut juga adalah haram?

    iye..itulah yg ustazah sy terangkan..kita menampakkan bentuk rambut secara tak langsung, orang boleh tau rambut kita pjg atau tak..paling parah bila kita sendiri menggalakkan orang membayangkan aurat kita..

    ReplyDelete
  4. hye, bleh saya tau hadith yg mnyatakan hukumnya haram memakai baju atau veil yang meleret-leret ke lantai.. sbb kebiasaannya baju pengantin perempuan ada juga kain bajunye adalah meleret ke lantai.. harap dapat dimaklumkan, tq..

    ReplyDelete
  5. Cik/Puan/Encik Anony tak bernama:

    seperti yg saya katakan, saya tak dapat nyatakan hadithnya disini..dan saya minta jika ada sesiapa yg ada hadith tersebut, bolehlah dikongsikan..

    tetapi hukum ini saya tahu ketika mendengar ceramah agama di Masjid oleh imam masjid tersebut..dan sekadar berkongsi dgn semua..

    jika ada yg tersinggung or tersalah faham,harap maaf..

    harap maklum..

    =)

    ReplyDelete
  6. penah jugak baca pasal benda nie...tapi terpulang la pada hak individu kan....:-)

    ReplyDelete
  7. memang setuju. Masa tempah baju dah pesan kat designer saya tak mau meleret bagai. Menyusahkan nak jalan je nak kena sapu sampah kat jalan sekali...haha...

    ReplyDelete