18 December 2009

siput pun siputlah...

kamu tahu, saya sibuk dengan apa selepas berjaya menyiapkan doorgift? ok, doorgift yang hilang itu telah disiapkan akhirnya walaupun sedikit 'lari' dari schedule asal. sekarang saya sibuk dengan ini...


ini..tapak untuk hantaran..mula-mula ingat mau guna tapak hantaran yang saya buat utk bertunang dulu..takpela kan recycle balik mane perlu..tak yah membazir2 semua pun nak baru..lagipun En. Tunang pun simpan lagi tapak hantaran dari pihak saya tu. tapi baru terperasan tapak bertunang dulu ada 7 je. hantaran kahwin dari pihak saya, ada 9. after bincang2, we agreed yg tapak hantaran masa saya bertunang, En. Tunang akan guna sebab hantaran lelaki ke pihak saya ada 7...cukup...saya punya buat baru..

 

ini bahan-bahan untuk bunga gim. mula-mula saya tak tau ape tu bunga gim. tak pernah tengok. dulu ingat nak bunga dip.mcm zaman dulu2..saya ingat lagi masa kecik2 ramai orang tempah kat ibu bunga dip & stokin. bila round2 kat semua house, gila berlambak pulak trend bunga dip ni..malaih ai..

ibu cerita masa ibu kawin dulu, bunga pahar ibu bunga gim. gold color. ibu buat sendiri. pergi rumah mak uda, tengok gambar bunga gim ni.ok jugak buat color silver utk bunga hantaran..*mak uda saya jiran dgn ibu dari kecil.tak sangka jadi biras.mak kepada mak uda saya -nenek eton-, pandai sangat buat bunga n gubahan. ibu belajar dari nenek tu la. nasib baik mak uda simpan lagi gambar2 n buku2 manual membuat pelbagai bunga dulu-dulu* 


inilah bunga gim..nampak tak manisan kat dalam bunga tu color hitam?saya ingat nak buat hitam & silver..bolehla padankan dengan riben hitam..tapi...orang dulu-dulu.."hitam? ni kenduri kahwin ke kenduri arwah?". (-_-")

"ini, trend sekarang..hitam itu menawan". mampu jawab dalam hati jer (-_-")

last-last, inilah color riben yang jadi pilihan..actually riben dark purple tu ialah balance dari riben utk wedding favor for pihak lelaki..kira VVIP giftla..i kan suka berjimat cermat..berjimat cermat tak semestinya kedekut kan?bersepah kan saya buat kerja?terabur semua barang..

inilah hasil pertama! sejadah yang asalnya nak lipat bentuk kipas..tapi tak jadi sebab mcm besar sangat..last2 main lipat je ikut suka..adik saya tanya "kakak buat bentuk siput ye?..."

setakat ni dah siap 3 dulang..dah 3 hari stop buat hantaran sebab dah 3 malam balik kerja buat cookies utk doorgift..

hah? siput?nampak macam siput ker?(-_-")

8 comments:

  1. saya suka!! ni ke yg kamu bgitau kkat blog saya?! NICE!

    ReplyDelete
  2. oh..bukan!..ini hantaran kahwin..saya tak guna span..juz balut je gabus putih dgn wrapping paper..

    yg saya bagitau kamu tu, itu hantaran masa saya bertunang dulu..

    ReplyDelete
  3. nak tanya la..klu nk bli bahan bunga gim tu,mmg klu g kedai minta je nk gim warna apa eikk???sbb sy first time dgr bunga gim nih...

    ReplyDelete
  4. oh..tak..bunga gim ni ada dua color je..gold and silver..

    if creative dan nak color selain gold or silver, boleh lapik dgn kain satin color yg nak then lilitkan je gim tu..jadi ada 2 lapisan. tapi leceh sikit.

    =)

    ReplyDelete
  5. hi!nk tnya la..kat mana ye nk beli bhn2 utk buat bunga gim ni? especially gim ni..sgt susah nak cr..sume kedai yg saya msk, sume ckp x tau apa benda gim tu huhu pleaseee...kalau boleh saya nak tau skali lokasi n kedai mana satu yg ada jual bhn2 utk buat bunga gim ni ;)TQ!

    ReplyDelete
  6. boleh aja x..mcm mana nak buat dier..mcm sukela..nice

    ReplyDelete
  7. salam..akak..boleh bagi bahan2 dia..n cara nak buat tak..takder gambar pun tak apa...

    ReplyDelete
  8. salam..akak..boleh bagi bahan2 dia..n cara nak buat tak..takder gambar pun tak apa...

    ReplyDelete