24 May 2010

sponsor? ee..terima kasih je lah!

Salam

Memang banyak duit digunapakai utk majlis kahwin. Kalau yang bernasib baik, lahir dalam keluarga ‘berada’ yang parents sudi sponsor banyak, memanglah best. Lagi2 kalau parents cakap “nak ape lagi?” atau “order je ape nak, nanti mummy bayar” atau “duit cukup tak? Kalau tak, daddy bagi lagi”… Wah! Giteww..

Ada juga yang saudara mara or jiran tetangga taknak ketinggalan nak sponsor itu ini. sebagai tanda turut tumpang gembira diatas kebahagian pengantin. Kalau dulu2 di kawasan kampung, barang2 sponsor terdiri dari beras, gula, bawang.. bahan2 masak. Sebab dulu ada rewang2. Masak gotong royong.

Sekarang dah ramai guna khidmat caterer. Maka, bentuk barangan sponsor turut berubah. Mungkin 1 bekas hantaran, boleh jadi juga doorgift, barangan dekorasi, bunga telur pahar, dessert.. macam2 lah.. seiring dgn itu juga, perancangan majlis perkahwinan turut berubah. Dulu tak kisah pasal tema-tema ni. Janji barang ada & kawin=)

Isunya disini, bagaimana kamu nak pastikan barangan yang di sponsor selari dengan tema & kehendak kamu sebagai pengantin/tuan rumah? Macam malu lah kan nak arah2 orang nak macam ni macam tu.. lagipun 'cantik' adalah subjektif.. cantik pada si penaja tak semestinya cantik pada kamu..kan?

Abah saya selalu kata orang negeri sembilan ni ada budaya 'menanam'. maksudnya kita sponsor orang/anak orang lain kawin, nanti orang tu akan ingat dan balas balik masa kita/anak kita kahwin. biasanya amalan ni dalam kawasan kampung atau saudara mara. masing2 dah faham budaya 'menanam' ni. kita bagi ikhlaslah. bukan harapkan balasan pun. tapi sebab orang melayu ni memang dilahirkan berbudi bahasa dan mengenang budi, biasanya memang berbalaslah.. kata abah saya lah..zaman dulu2 dikampung beliau ada budaya 'menanam' ni..

so, macam mana? kalau ada orang nak sponsor, kamu terima atau tolak?yelah..nak terima, kadang2 takut pulak tak kena dgn 'selera' kita..tapi takkan nak tolak pulak kan? nanti dikata sombong..kalau nak erima, memang takde masalah.. tapi kalau nak tolak, cara bagaimana? 

3 comments:

  1. best jer kalau ada org sponsor..tp sponsor demand..kena ikut tema..kalau x, caca merba la majlis..huhu..

    ReplyDelete
  2. best klo org nk sponsor kiter tu..die tnye kieter in detail..senang citer yang menepati citarasa kita laa..he3

    ReplyDelete