01 April 2013

penting ke buat stok susu berlambak-lambak?

Salam

Awal2 dulu memang saya rasa SANGAT penting untuk kumpul stok susu sampaikan dalam mindset saya, kejayaan penyusuan seseorang ibu bekerjaya boleh di'nilai' dari berapa banyaknya stok EBM yang berjaya dihasilkan. atas sebab tu, start dari dalam pantang lagi saya dah mula buat stok. tapi malangnya, Ziyad xmo direct feed. jadi saya terpaksa menjadi EP mom untuk tempoh yg agak lama. dan setiap kali pum, xsempat nak simpan dalam peti ais, Ziyad dah minum & habiskan..

sebenarnya saya silap. SILAP BESAR. saya terlalu terpengaruh dengan group2 yg saya join dalam fb. bila dah lama join n baca2 balik comment2 orang dalam tu, saya rasa mereka terlalu OBSES. maaf kalau ada yang tersinggung. kalau dulu masa dalam pantang, mmg hari2 saya hadap baca komen orang. nak cari ilmu pasal penyusuan susu ibu. tapi bila lama2 saya sedar, ada segelintir terlalu obses sampai nak marah2 mertua lah, marah mak sendiri la, sampaikan ada yg sanggup marahkan suami sbb xsokong & xpandai handle EBM. bg saya itu dah mengaibkan orang.

rutin saya biasanya saya akan tinggalkan 5 botol x 5 oz di rumah ibu. 4 botol memang confirm habis. sementara botol ke5 tu saya standby just in case saya balik lambat.

dalam 5 botol ni, 4 botol adalah fresh milk sementara 1 botol adalah frozen EBM yg dicairkan.  itulah sebabnya saya suka simpan stok 5 oz utk setiap plastic storage. senang. setiap malam, keluarkan sepeket frozen EBM utk dicairkan manakala 4 botol lagi adalah susu yg saya pump dioffice pada hari tersebut utk dijadikan bekalan Ziyad keesokkan harinya.

kalau ada lebih, baru saya simpan buat stok.

tapi kalau Ziyad mula menunjukkan tanda2 nak selseme, saya akan bekalkan semua fresh milk. xde yg frozen. sampai tanda2 nak selseme tu hilang & saya yakin kesihatan ziyad tiptop pada hari tu, baru saya akan bekalkan mengikut aturan biasa. 4 fresh, 1 thawed milk.

bila macam ni, stok ebm mmg lambat 'jalan'. sampaikan 1 tahap saya rasa xpenting pun buat stok banyak2. mulalah skip jadual pumping (-_-")

sampailah satu masa, saya perasan hasil perahan saya drop. dengan amat sangat. kalau biasa boleh dapat 6-8oz sekali sesi, tiba2 turun jadi 3oz je.. mula rasa pelik. mungkin sbb saya dah mulai culas dalam jadual pumping, maka jadi begitu. tapi rupanya 'aunty flow' datang visit selepas 4 bulan lepas bersalin.

dan rupanya saya jenis yg susu akan drop dengan jayanya bila period (-_-")

masa inilah baru saya terasa pentingnya ada stok susu. bayangkan dari 4 fresh, saya terpaksa bekalkan 3 thawed & 2 saja fresh milk.. saya masih belum bereksperimentasi dengan keadaan saya berpuasa. nak jugak tahu samada akan drop jugak atau maintain bila puasa.


stok susu Ziyad dalam deep freezer yg dihadiahkan suami selepas peti ais rumah saya & ibu penuh dengan susu ziyad.



saya juga buat 'penyata kira' untuk stok susu ziyad. setiap kali susu keluar masuk, saya akan rekodkan. dengan cara ni saya tahu berapa oz susu yg ada dalam deep freezer.

kesimpulan yg saya dapat dari pengalaman pertama ni, sebenarnya, TAK PENTING pun nak buat stok BERLAMBAK2 sangat. stok yg berlambak bukan kayu pengukur kejayaan seseorang ibu menyusukan anaknya.

tapi, amat PENTING untuk buat stok SEKADAR PERLU untuk keadaan & situasi kecemasan seperti period atau kita jatuh sakit. dan penting bagi ibu2 yg kerjanya memerlukan mereka selalu outstation atau berkursus.

tapi kalau dah dimurahkan rezeki susu berlambak2, Alhamdulillah. tapi kalau susu sekadar biasa2 je, bersyukur. xperlu stress nak jugak stok susu berlambak sampai penuh deep freezer. ok?

12 comments:

  1. sy ade gk terpikir..byk2 kalau xabes buang sbb kene provide fresh milk lg bagus kan.. mmm.. tgkla nnt production cmne..doa2 la okey

    ReplyDelete
  2. ya betul. saya pun setuju stok tak perlu berlambak sangat. saya rasa kalau ada 100oz utk rolling pun da cukup.tp saye menyesal jugak tak buat stok seckupnya sehingga sekarang tinggal less than 30oz je. cuak gak kalau-kalau kena pi kursus luar, mana nak bekal ebm kan. cuak jugak mampu ke supply susu bila puasa nanti.

    ada kawan saya sangat berbangga stok banyak sangat sampai penuh deepfreezer. but kesudahannya stok tu tak digunakan pun sampai berbulan2 dan akhirnya dibuang. membazir di situ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah.. stok xperlu berlambak2 sangat. cukup sekadar perlu. kadang2 takut jugak terjadi riak bila stok susu berlambak, tunjuk kat orang, but at the end, xguna & buang.. kan bagus stok tu xyah simpan lama sangat.. agak2 dah cukup utk rolling stok baby sendiri, sedekah je lah kat baby yg perlu.. jadikan anak susuan. dapat gak pahala, kan?

      Delete
  3. lin pun sama..kalau period mmg production susu akan drop..tp ada yg bila period production susu masih seperti biasa.. :)

    ReplyDelete
  4. Iyerr..ikut keperluan..:-) pasal group kat fb tu..ai dah lame remove..huhu..pasal yg u ckp tu lah..:-) i terpikir..normal biler kite ade anak dan ade susu dn ade keinginn nk susukn anak..dan ade kerajinan nk buat stock dn insyaallah..kite akn berjaye susukn ank kite sampai konon dpt diploma..dgn izin Allah..jd tak perlu obses..tu rezki Allah...
    Mmng pening bc komen2 group tuh...:-)

    ReplyDelete
  5. tak wajib pun ada stok ebm.stok tu utk senangkan kita kalau kita sakit or p keje.tu je.saya sendiri pun takde stok banyak pun.kais pagi mkn pagi.so far cukup je utk anak.ni smpi 2thn 6bln dok menyusu lagi.tp stok ebm dia reject ms 1thn 6bln.cuba bg fm pun dia taknak.dia nk fresh ajo.ebm yg ada terpaksa buang.nasib baik sikit je. biarkan je diaorg.rezeki masing2.

    ReplyDelete
  6. samada stok ebm sy masa ank 1st mmg berlambak-lambak,then akhirnya expired dan terpaksa buang..ank 1st saya mmg totally reject ebm..nk dirct feed je..jenuh time keje,runsing yg teramat...my mil kasi susu guna syringe n cup je..tp bila dah umo setahun lebih mmg langsung x nak ebm..itu hari x terfikir pon nk dapatkan ank susuan,byk benda yg perlu consider bila ada ank susuan :) so,now umo dia dah 2tahun 8 bulan,still df .berebut dengan adik yg umo 5 bulan...u know? adiknya jugak ikut jejak langkah abangnya,bila dia reject gak minum ebm dalam botol...mmg pening la,start umo 3 bulan adiknya refuse minum ebm guna botol...now,my husband mintak sy hold dulu kerja then besarkan ank dulu..tp sampai bila??xpe,sy bahagia bila ank bahagia...dalam pd tu,sy ada gak simpan stok ebm tp xdala byk sgt,juz for emergency je..tp alhamdulillah walaupun puasa still meriah..rezeki untuk anak-anak..saya akan pastikan setiap hari minum aimasak atleast 3 liter..saya juga akan pastikan tidak melakukan sedemikian ei:merungut,amalkan konsep demand dan supply..if free boleh jenguk2 sini: http://www.kamikamuvitamin.blogspot.com/2013/07/pantang-larang-semasa-tempoh-penyusuan.html

    ReplyDelete
  7. setuju juga... stok EBM saya sekadar rolling sebulan.. rasa kesian anak minum susu simpan yg lama sgt.. expired 3 bulan..x tergamak rasanya nak bagi.. alhamdulillah.. yang penting percaya susu kita cukup utk anak kita.. plus minus..bila dah makan ..minum susu pun dah kurang..bila nak tido je.. saya lebih suka ajar anak makan dpt nutrisi keperluan dari makanan dari dpt lebih dari susu.. bukan apa.. at least anak tahu mak mkn sayur.. makan buah tanpa memilih... hero saya dah setahun.. alhamdulillah makan semua tidak memilih... mmg selera menjadi2.. bila kat BS mmg minum utk tido je.. bila dengan saya je x leh nak ckp.. merengek manja minta.. dah ada lagu sendiri tanda minta susu.. :)

    ReplyDelete
  8. hai kak...sy setuju gak kak..sy memula jenuh nk pulun utk wat stok bebanyak..alhamdulillah..susu masih ade..mmg silih berganti..wpun sy cume dpt 16oz perday..tp xpe..tu pun dh syukur...sbb after work...mmg df :)
    suplement memula dulu amik..pastu stop...skng ni..mindset kite penting..n anak sihat :)

    jr sabkl

    ReplyDelete
  9. Nice entry...bila bc nampak jugak relevan nya. So i have to change my mind set utk pulun buat stok sebanyak satu peti ais. Cukup untuk rolling stok sebulan

    ReplyDelete