14 June 2013

Masa hadapan Idea Kahwin Saya

"nanti abah nak pergi lagi. kalau along jadi pergi tahun depan, abah nak ikut"

"insyaAllah.."

...................................

itu perbualan kami dalam kereta ketika perjalanan pulang dari KLIA. Abah sangat gembira. katanya xpuas pergi Mekah.. nak pergi lagi..xpergi melancong atau bercuti ke mana2 negara pun xpe. janji ke Mekah lagi.

sampai rumah, abah terus bagi anak2 perempuannya sebiji batu delima yg dibeli di sana.

"ini yg abah mampu bagi korang adik beradik. ikat cincin tau nanti"

"ct rasa ct nak ikat loket. boleh turun temurun ke cucu2 abah nanti.. kalau ikat cincin, cincin ada size"

"kalau nak buat loket, besar sikit lagi cantik"

batu delima masih lagi tersimpan rapi. perkara yg tertangguh2. siapa sangka, abah pergi meninggalkan kami 38 hari kemudian tanpa sebarang sakit.

demam? xde.
sakit kepala? xde.

......................................

kini, setiap hari saya akan menemani ibu utk berbual panjang hingga lewat malam. terima kasih utk suami yg memahami.

malam tadi..

"ibu doa setiap hari, supaya ibu nanti meninggal macam arwah abah. senang. tidak menyusahkan anak dengan sakit yg berpanjangan. diringankan sakaratul maut. dipermudahkan urusan pengkebumian. sama macam Arwah abah"

saya diam. tak tahu nak respond macam mana.

............................................

sungguh kehilangan yg begitu meninggalkan kesan pada kami. pada saya secara peribadi yg membuatkan saya berfikir jauh tentang masa depan blog ini..

No comments:

Post a Comment