03 September 2013

kereta merajuk? sumpahan? mitos? kisah benar?

"abang ingat nanti kalau ada rezeki lebih, abang nak tukar MPV"

"nnt abang outstation, tak pakai minyak banyak ke? lagipun sensorang je, watpe kete besar2"

"abang jual kete abang..outstation bawak kete sayang, sayang bawaklah MPV tu g office"

"xnaklah besar sangt.. lagipun xbiasa bawak kete lain selain Myvi sendiri"

..................................

dari dulu saya dah pesan kat husband. no matter what will happen, saya takkan jual aset pertama saya. kereta atau rumah pertama, saya xkan jual. InsyaAllah.. ini petua yg diturunkan dari seseorang. katanya, kalau mahu berharta, yg pertama, jangan sesekali jual.

sbb tu kot, husband xmentioned nak jual kete saya. lagipun kereta saya tu dah 6thn lebih.. pejam celik pejam celik, dah nk habis bayar dah.

esoknya,

" abang, tolong datang kat Maluri.. depan petron ni.. accident.. sandwich!"


kereta jadi sandwich masa bulan puasa, amat xmenyelerakan langsung.

"Alhamdulillah"

"Alhamdulillah? abang, kereta kene langgar depan belakang ni"

"syukurlah, sayang dapat bumper depan belakang tukar baru. free pulak tu.. takyah bayar.. org belakang yg salah, dia yg kene tanggung 2 kereta yg dia langgar"

betul jugak. kebetulan, bumper belakang saya mmg ada kesan calar. motor langgar lari.. masa jalan tengah sesak. dia senanglah lari.. kita ni dah stuck xleh kejar. bumper depan pulak mmg dah terlari sikit alignment dia. sbb saya pernah terlanggar tembok parking office akibat salah masuk gear.. hihihi..

itulah sebabnye kot orang kata lebih baik beli kereta 2nd hand kalau baru2 nak belajar bawak kereta. ni tak, saya terus beli kereta baru lepas 4 bulan kerja.. pastu ambik masa setahun utk biasakan diri drive pergi balik kerja.. arwah abah dan adik lelaki saya yg selalu jadi teman setia dok sebelah jadi co-pilot..

kereta siap sebelum raya hari tu. claim sepenuhnya dari driver belakang yg langgar. nasiblah ye kene tanggung cost 3 kereta.

pasal kereta merajuk ni. mmg kebetulan yg selalu sangat jadi. katakan, kalau plan nak tukar kereta, mesti kereta buat hal. tiba2 rosak, xleh start lah, ape lah.. kan? macam sumpahan pulak..

No comments:

Post a Comment