30 August 2013

Kurma merah dan longan kering - betul ke boleh jadi milk booster?


Sekarang, stok susu saya sudah berada di paras kritikal sbb stok keluar, xde yg masuk. Ziyad consumed 3 bottles x 6oz susu sepanjang saya kerja dari 9 pg-6 ptg sedangkan saya berjaya pum sekurang2nya 12oz saja dengan 3 sesi pump di office.. maknanya mmg tak leh buat stok.

mungkin sbb dah ada pengalaman, so saya mmg advice adik ipar utk pumping every 2 hours if she insist to continue breastfeed Humaira walau lepas habis pantang . sekrang stok susu adik Humaira, alhamdulillah, meriah. bayangkan, baru hari ke 7 berpantang, ummu Humaira dapat 5 oz sekali pum!.. huhuhu.. boleh kongsi deep freezer abang Ziyad yg semakin kosong tu.. huhuhu..

Kurma Merah on the right and dried Longan on the left.

bought from kedai sensei depan rumah. RM 5 for each packet. nmpk sangat dried longan mahal sikit dari kurma merah.

lepas renehkan, sedia utk di minum.
mcm dalam entri lepas, saya sedang berusaha untuk tingkatkan production. tapi belum berhasil lagi sbb saya masih belum berjaya mengaplikasikan konsep 'demand vs supply'.. pumping hanya di office. masih 3 x. tapi kat rumah tak dapat langsung curi masa utk pumping. apatah lagi kadang2 Ziyad langsung xbangun mlm utk menyusu. so, waktu malam, waktu terbaik utk stimulate susu, saya terbongkang tidur kepenatan!.

Instant version
saya beli jugak versi segera. tapi manis bagi saya. mungkin dah terbiasa minum yg direneh sendiri tanpa gula kot. versi segera standby minum kat office in case xsempat nak reneh di rumah.

Moga berjaya. untuk diri sendiri. huh.

1 comment:

  1. aah betul.saya dl rajin jgk buat.tp lama2 penat & malas.hehehe..akhirnya beli shaklee je.senang telan je.nk bw ke sana sini pun senang

    ReplyDelete