05 August 2012

hilangkan/avoid stretch marks? saya guna..

Salam

saya tak tahu pun pasal stretch marks sampailah lepas kahwin, saya terbaca dalam blog2 pasal nak hilangkan stretch marks bagi perempuan mengandung. terus google. baru tahu. sebab selama ni, saya tengok perut ibu saya yang dah beranak 5, xde langsung stretch marks.. bila saya tanya ibu, ibu kata mmg kebanyakkan perempuan mengandung akan ada stretch marks.. tapi alhamdulillah, ibu saya mmg xpernah ada stretch marks sampai nurse2 dan doktor2 pun pernah puji sebab perut cantik tanpa stretch marks..

cuma bila dah berumur, perut dah xkempis & anjal sebab masa berpantang dulu tak jaga.. jadi sekrang ibu sangat2 pesan kat saya utk jaga perut.. hehehe..

ibu kata, kalau ikut ibu, InsyaAllah, xde stretch marks. sampailah bila saya mengandung, saya xambik kisah pun pasal stretch marks.. konon2 genetik dari ibu banyak dapat kat saya lah.. tambahan pulak, perut saya langsung xgatal2 atau kering mcm kawan2 saya yg sebaya usia kandungan mereka dengan saya.. ada seawal 4 bulan, dah start gatal2.. nak mengaru je sepanjang masa.

ada yang start kulit mengering. mereka tanya saya ada sapu stretch marks losyen x? jawapan saya, x. dorang nasihatkan saya sapu je losyen walaupun tak gatal.. katanya nak bagi kulit lembap. tapi masa tu, saya pulak yg risau, xpe ke main sapu2 je kat perut.. takut absorb masuk dalam perut effect baby pulak. so, saya xsapu.. lagipun ok je saya rasa.

pernah kawan saya bagi sampel stretch marks losyen Cocoa Butter. saya cuba sekali je.. tu pun xsampai 5 minit, pergi mandi terus sbb saya nak muntah bau Cocoa.. memang xserasi..

ramai jugak yg saya baca di blog2 kata mereka pakai Bio Oil.. sebelum kawin dulu, ada kawan bagi Bio Oil pada saya utk cuba sbb masa tu kat tangan ada kesan kene minyak panas (terror sgt memasak sampai terpercik minyak panas..hehehe). lepas hampir setengah botol pakai, xde apape perubahan pun. terus sy stop.. lama2 kesan minyak panas tu, hilang sendiri..

so, saya & Bio Oil pun xde keserasian.

masuk 6 bulan lebih, perut saya start gatal2.. masa tu, garu pun bukan dengan kuku.. kadang2 just usap2 je dgn kain.. kadang2 garu pakai sikat=) itu pesan ibu. jgn garu pakai kuku!

lepas tu, saya tgk kulit saya mulai kering. waa.. panik! tanya doktor boleh x sapu apape krim.. doktor kata boleh sapu stretch marks krim atau  baby oil pun boleh. so, saya sapu je dengan olive oil dari Ginvera (botol biru).. olive oil ni mmg ada kat rumah. saya pakai utk rambut & utk bersihkan telinga.. tapi lama2 saya perasan, minyak ni xlembapkan kulit saya utk tempoh yang lama.. kejap je dah kering, kena sapu lagi.. dan lagi.. gatal pun x berkurangan.

bila minyak olive ni dah nak habis, baru teringat saya ada beli Minyak Kelapa Dara dari Tanamera.

Ingat entri saya di blog Little Caliph Kami pasal Petua Mudah Bersalin/Beranak?


dalam petua itu ada sebut pasal urutan di perineum & minum minyak kelapa.. kebetulan ujung bulan 4 haritu masa keluar lunch di CM, nampak kedai Tanamera ni.. memang dah aimed nak beli minyak kelapa dara dia lepas baca & google pasal set bersalin Tanamera. so, saya beli sebotol & terus simpan konon nanti dah 7 bulan baru nak urut & minum. last2 lupa ada beli (-_-")

bila teringat, saya gantikan olive oil & sapu minyak kelapa ni kat perut. bagi saya, VCO Tanamera ni buat kulit saya lembap dengan tempoh yg lama & perut saya xgatal=) tapi kekurangan dia ialah bau dia mmg betul2 bau minyak kelapa.. so, agak xsyok sikit bila pakai nak pergi office.. terasa badan mcm bau biskut kelapa utk raya..

saya selang selikan dengan olive oil.. time kat office pakai olive oil.. kat rumah baru pakai VCO.. tapi akhir2 ni, saya hentam je sapu VCO... lantaklah.. janji perut xgatal & tiada stretch marks.. perlulahkan berkorban bau sikit time pregnant ni utk cantik didepan suami kemudian hari...=)

itu sajalah yg saya gunakan untuk elakkan stretch marks.. mungkin lain orang, lain kesannya.. tapi xsalah mencubakan?

Diari Ramadhan Minggu 2 xdapat buatlah.. terlupa sudah..

7 comments:

  1. Saya pun xde stretch marks dekat perut bebaru nie tperasan saya ada garisan di antara breast dan perut tue xtau nape terus panik makin rajin sapu coco butter..huhu xmau perut hodoh harus jaga

    ReplyDelete
  2. garisan tu line menegakkan?

    kalau xsilap tu bkn stretch marks.. tu nama dia linea nigra.. tu sebab perubahan hormon..

    ReplyDelete
  3. bukan sy garisan punya melintang awak

    ReplyDelete
  4. melintang.. owh, haruslah panik kan? takpe, rajin2 sapu cocoa butter ye..

    ReplyDelete
  5. kiem: salam...nak tnye, mane nak dptkan vco tanamera ye?

    ReplyDelete
  6. kt central market ada outlet tanamera.. Saya beli kat situ..

    ReplyDelete
  7. Saya peminat minyak kelapa. Byk brand yg pernah saya try.
    (1) minyak kelapa yg paling murah
    Saya beli RM10 utk 1 litre di Masjid India buatan Bangladesh. Bau tengit yg kuat bersama aroma kelapa bermakna minyak ini terhasil dengan memasak santan sehingga pecah minyak. Minyak yg terhasil dari pecah minyak tulah yg dibotolkan. Banyak hasilnya dan cepat pembuatannya. Ini kaedah org tua2 kat kampung. Nenek saya pernah buat. Bila dimakan rasa tengit kat tekak. Khasiat antioksida, vitamin E yg sgt baik utk kulit bila disapu dan utk kesihatan badan bila dimakan musnah. Kualiti lemak baik pd minyam juga terjejas.

    (2) minyak kelapa sederhana mahal
    Yg pernah saya beli RM 30 utk 100ml dari Indonesia. Tiada bau tengit bmakna tidak menjalani pemanasan. Tetapi bau masam yg amat sangat yg pada pendapat saya menggunaka ragi bagi menghasilkan kuantiti yg banyak dlm masa yg cepat. Walaupun khasiat antioksida,Vitamin E dan lemak baik tidak terjejas, nak makan tak lalu sebab bau masam kuat sangat.

    (3) minyak kelapa agak mahal sikit
    yg pernah dibeli ialah RM38 sebotol. Buatan Malaysia kelapa dari Bagan Datoh. Tiada bau tengit, bau masam macam takde je. Dari pengalaman saya jenis yg mcm ni takde penggunaan haba dan ragi, jadi semua khasiatnya tersimpan pada kadar optima. Boleh ditelan bersama dengan air dgn mudah sebab tak rasa bau masam. Saya rekomenkan jenama inilah sebab berbaloi saya beli 8 dapat harga pengedar RM27.50 je sebotol VCO berkualiti RM38. Sebab nak kuruskan badan makan setiap hari 2 sudu. Alhamdulillah berkesan kurang 1kg sebulan. Ni dah 3 bulan kurang 3 kg. Lepas mandi sapu pada baby sbb eczema, alhamdulillah baby tak garu2 sebab rasa lega bila disapu. Sebab baby xgaru proses penyembuhan eczema cepatlah. Ni dia link VCO tersebut tulen-oil.com

    (4)minyak kelapa paling mahal
    xpernah try sebab 1. Tak mampu 2. Berpuas hati dengan jenama tulen-oil.com . Tolong iklankan utk dia sebab baru ni dia bagi percuma 2 botol utk baby. So kira berterima kasihlah.

    ReplyDelete