29 April 2013

TTC #4 : Makanan Islam - Habbatussauda

Salam.

Diriwayatkan dari Aisyah ra, beliau mendengar Rasulullah saw bersabda :
"sesungguhnya Al Habbatus sauda' boleh menyembuhkan segala penyakit kecuali Al-Sam"
aku bertanya " apakah Al-Sam itu?"
Baginda menjawab " al-sam itu ialah maut".
Riwayat Imam Bukhari.

Selain mendapatkan rawatan, kami juga mengamalkan pemakanan islam. actually, kami start dengan pemakanan islam dulu sebelum dapatkan rawatan. lepas setahun amalkan, baru kami pergi dapatkan rawatan. kami kahwin januari 2010. kira2 beberapa bulan lepas tu, kami amalkan makan supplement. multivitamin. lepas tu, kami mula makan makanan islam. ada beberapa. nnti saya cerita 1 persatu.

kemudian, lepas setahun 6 bulan kami kawin,  baru kami buat appointment di Az-Zahrah. 1st appointment jatuh masa birthday husband, june 2011. sampai sekarang boleh ingat=)

utk post ni, saya nk cerita pasal habbatussauda.

1st saya kenal habbatussauda masa ibu saya bawak balik beli dari masjid tempat  dari jenis soft gel brand Barakah. masa ni habbatussauda xberapa nak famous kat sini. susah nak dapat. ibu saya beli pun kat masjid. ada orang jual lepas class agama kat sana. tp sekarang ni brand Barakah antara yg famous. sbnrnya ibu saya beli utk adik saya yg resdung.

kemudian, FIL saya ke Mekah utk menunaikan umrah. saya dapat ole-ole habbatussauda ni. original. bukan soft gel ataupun minyak. dah dapat, tak tahu nak makan macam mana. nasib baik kakak sepupu husband ada ambik habbatussauda. tapi bukan utk ttc la.. utk kesihatan keluarga dia. dia kata, rendam sikit habbatussauda dalam air suam, biarkan sekejap & minum. mmg akan keluar minyak habbatussauda kalau kita rendam lama.

jadi macam tu lah saya amalkan.

satu hari, masa saya mencari 1 lagi makanan sunnah iaitu pati delima (masa tu susah sgt nak cari bahan2 ni.. xramai yg jual mcm sekarang. mungkin masa tu xramai yg ada kesedaran utk makanan islam ni kot), gerai tu ada jual macam2 makanan islam termasuk habbatussauda ni. happy betul saya! habbatussauda yg dijual ada 2 bentuk. 1 dalam bentuk minyak & 1 lagi dalam kapsul.

saya pilih kapsul.

inilah habbatussauda yg saya beli. setiap hari saya makan sebiji. ada 75 biji sbotol harga RM40 (harga  lebih kurang 2 tahun yg lepas).
lebih senang sikit & lebih mendisiplinkan saya makan tiap hari sbb kalau guna yg original tu, saya biasa terlupa.. dah rendam, terlupa nak minum.. hahaha..

saya makan Habbatussauda ni sehingga saya pregnant. tapi bila alahan mengandung saya datang, saya xboleh bau langsung kapsul habbatussauda ni. bau folic acid ok pulak. so, sepanjang pregnant saya stop makan sbb saya alah pada bau dia.

lepas dah bersalin  ni, saya amalkan balik. tapi tukar ke brand lain. brand barakah. sbb saya dah tak jumpa brand yg saya makan sebelum pregnant tu. dah lebih sebulan, stok Barakah saya habis & belum berganti. maka saya amalkan balik makan yg original.

Family saya ada beli lagi habbatussauda masa mereka balik dari umrah baru2 ni. so, makin bertambah Habbatussauda saya sbb yg FIL bagi dulu pun xhabis lagi. Ibu saya kata, mutawif disana ajar cara makan habbatussauda ialah dengan menguyah 7 biji habbatussauda setiap pagi & petang.

saya pernah try kunyah. tapi disebabkan bijinya terlalu kecil, saya rasa xpuas. hihihi..

saya try jugak masukkan dalam minuman pagi saya. kalau sebelum ni, saya rendam dalam air suam  ikut suka hati berapa biji, kali ni saya sukat, ngam2 7 biji utk 1 mug nescafe dipagi hari. 1 bekas kecil habbatussauda ditinggalkan di office utk kemudahan.
Nampak macam xde kesan pulak 7 biji kecil terkontang kanting dalam 1 mug air begitu. so, saya ambik keputusan utk makan cara mutawif ajarkan. iaitu dengan menguyah. hahaha.. dah ada ustaz ajar cara makan, masih degil nak ikut cara sendiri.. last2 back to ajaran ustaz jugak.

owh, selain utk saya, saya juga akan rendamkan habbatussauda dalam air suam & suruh husband minum kalau dia kurang sihat. masa ziyad demam hari tu pun, saya masukkan 7 biji habbatussauda dalam bubur dia, masak sekali dengan bubur & blend. selamat atau tidak, saya berpegang pada apa yg pernah diriwayatkan. Nabi Muhammad saw pernah bersabda yg habbatussauda adalah ubat bagi segala penyakit. jadi, kenapa perlu takut?

itulah antara usaha kami utk mendapatkan zuriat dulu.. ada lagi beberapa makanan yg akan dikongsikan pada post akan dtg. tu pun kalau penulis blog tak perasan busy.. hahahaha...

Assalamualaikum.. xlama lagi saya dah masuk 8 bulan. Alhamdulillah..

5 comments:

  1. assalam kak.. sy pun tengah bercadang untuk dapatkan rawatan di azzahra.. google punye google jumpa blog akak.. bnyk info dpt.. tq for sharing.. http://kisahtiny.blogspot.com
    n email sy nurhartini88@yahoo.com. tq.. :)

    ReplyDelete
  2. Salam. Saya ade bace, habbatus sauda (english: black seed) tak elok makan semasa mengandung sebab kalo tak silap boleh menyebabkan keguguran. Jadi memang betul la kot instinct akak, sbb masa mengandung tak boleh bau langsung habbatus sauda. Saya pun ade amalkan mengunyah 7 biji , tapi saya baru tahu dr post akak yang kena makan 2 kali sehari rupenye. So, thank you so much for the info yer :)

    ReplyDelete
  3. Salam yang saya tahu, tak boleh makan habbatus sauda (black seed) semasa mengandung,jadi nasib baik akak tak lalu bau dia masa mengandung ritu. Anyway, tq for the tips. :)

    ReplyDelete
  4. Salam. Yang saya tahu, tak boleh makan habbatus sauda (english dipanggil black seed) semasa mengandung kerana boleh menyebabkan keguguran. Anyway thanks for the tips utk cara nak makan biji habbatus. :)

    Ini link utk kenapa tak boleh makan habbatus utk ibu yg hamil:
    http://www.alyusra.com/blackseed/black%20seed%20faq.htm

    ReplyDelete
  5. Abah saya pun ajar kunyah 7 bj pagi dan petang..
    Kalau masak sup pun boleh letak sikit.

    ReplyDelete