24 July 2013

kitchen cabinet dah buruk. budget xde. tapi dah nak raya. cuba idea ni!

bukanlah nak berlagak atau nak menunjuk kitchen cabinet ibu saya. tapi saya rasa idea dari ibu saya ni bagus utk dikongsikan bersama. memandangkan rumah kami xde apape progress, tah macam mana tiba2 rasa bagus jugak share idea ni walaupun bukan rumah saya.

idea ni dah lama.. dah setahun lebih pun.. baru tergerak hati nak share.

kali ni nak share pasal kitchen cabinet ibu yang dah berusia 21 tahun.

Masa pindah ke Pandan Jaya. umur saya baru 8 tahun.. xpernah ambik port pun psl hal pindah rumah. tapi perkara yg paling saya ingat pasal rumah ni ialah saya suka dapur ibu & bilik air.

Umah beli dah lama tapi disewakan kepada orang.

Masa pindah, ibu masih dalam pantang lahirkan adik yg ketiga.
sebelum pindah, dah siap2 buat kitchen cabinet. jadi jgn hairan kalau design dia agak outdated. tapi msh cantik di mata saya sbb color dia soft & 'sejuk'.


tujuan share kat sini bukan pasal kitchen cabinet 21 tahun. tapi cerita pasal langsir kotak2 hitam putih kat bawah tu.

asalnya cabinet bawah tu, pintunya adalah sama dengan pintu cabinet atas. sepadanlah dengan laci2 tepi tu.
tapi setelah hampir 20 tahun berkhidmat, pintu cabinet bawah tu dah kembang. iyalah, sbb anak2 ibu basuh pinggan ganas sangat sampai selalu kene air pintu cabinet tu. lepas tu malas nak lap bagi kering pulak tu.. lama2 pintu kembang.

nampak buruk bebenar bila pintu dah kembang. lepas tu arwah abah ambik keputusan utk cabut je..

sungguh x comel bahagian bawah tu terbukak begitu sahaja.. habis harta karun nampak dari luar.


so, ibu saya bercadang utk tutup dengan langsir. 1st time dengar ibu cakap nak ttp dengan langsir, saya mcm "hah? langsir? xburuk ke?"

siap pasang rail langsir.

tapi bila dah pasang, nampak ok pulak. hujung tahun lepas, kami buat renovation sikit.
ibu n arwah abah nak tukar tiles kat dinding dapur.. sebelum ni tiles biasa je jenis empatsegi putih yg bosan tu.

proses pemilihan tiles adalah hasil citarasa saya & ibu. kami beli di kedai jubin White Horse di Ampang Waterfront. kalau xsilap jubin ni dari koleksi Kyocera. upah Indonesian utk tukarkan tiles. upah adalah berdasarkan keluasan dinding. seluruh tiles didapur kami tukar dengan tiles yg baru, yg lebih modern sikit design nya.

itu saja.

3 comments:

  1. Sya br pasang cabinet. adoii... naseb La umah kecik jek..

    ReplyDelete
  2. eh, same lak ngan dapur rumah sy..hihi blm ade bajet nk buat pintu..cam gini gk la...pape pon care ni lg mudah.leh tukar2 langsir lg kan :)

    ReplyDelete
  3. hehe..tula sama ngan lydia n adik jaja..konsep langsir..cun!

    ReplyDelete